W zeszłym tygodniu mieliśmy jedyną w swoim rodzaju okazję poinformować o uruchomieniu oficjalnej sprzedaży drukarek 3D MakerBota w Polsce. Informację tą podaliśmy jako pierwsi w kraju! W piątek 6 września w Warszawie, podczas Festiwalu Przemiany w Centrum Nauk Kopernik, miała miejsce premiera drukarek 3D firmy Bre Pettisa, a my mieliśmy okazję porozmawiać z jej pierwszym polskim przedstawicielem – Piotrem Gurgą.
MakerBot to jedyna tak znana marka drukarek 3D, która nie miała dotąd swojego oficjalnego przedstawicielstwa w naszym kraju. Chociaż popularne na całym świecie Replicatory można było kupić bez większych problemów od któregoś z dystrybutorów z zagranicy, o tyle problemy pojawiały się w momencie serwisu czy gwarancji. Istotną barierą była również komunikacja. W końcu od września tego roku, ta sytuacja ulegnie zmianie. Na polskim rynku pojawiła się firma, która przejęła oficjalną sprzedaż drukarek 3D MakerBota, jak również zapewni ich serwis i obsługę gwarancyjną.
Obecni na evencie w Warszawie Piotr Gurga i Maciek Dukat mają już bardzo bogate doświadczenie w branży, od wielu lat zajmując się z powodzeniem sprzedażą oprogramowania do projektowania przestrzennego. Mimo sporego zainteresowania stoiskiem i prezentowanego na nim Replicatora 2 Piotr znalazł chwilę aby ze mną porozmawiać nt. prowadzonej działalności.
Paweł Ślusarczyk: Jak to się stało, że to akurat wy zostaliście w Polsce oficjalnym dealerem MakerBota, najbardziej rozpoznawalnej drukarki 3D na świecie?
Piotr Gurga: W sumie od 8 lat zajmujemy się oprogramowaniem CAD`owskim do projektowania 3D, a za tym też idzie technologia tworzenia prototypów oraz design. W którymś momencie zaczęliśmy rozpoznawać rynek drukarek 3D. Najlepszym rozwiązaniem są, jak wspomniałeś drukarki MakerBota. Nie można ich było oficjalnie kupić w Polsce…
PŚ: Można je było chyba zamówić w pewnym sklepie internetowym z Krakowa?
PG: „Oficjalnie.” <śmiech> Mówiąc „oficjalnie” miałem na myśli „oficjalnego” dealera. We wspomnianym sklepie czas oczekiwania – różny, z gwarancją – różnie, z materiałami też różnie. Dlatego napisaliśmy bezpośrednio do Amerykanów, a oni skierowali nas do oficjalnego, autoryzowanego dystrybutora w Niemczech. Prowadziliśmy z nimi długie rozmowy, odbyliśmy kilka spotkań i wideokonferencji, aż w końcu dogadaliśmy się co do warunków współpracy. Później pojechaliśmy do nich na warsztaty i szkolenia, zarówno z samej obsługi jak i serwisu czy prowadzenia szkoleń dla klientów. I tak zostaliśmy autoryzowanym dealerem MakerBot w Polsce.
PŚ: Ile czasu trwał ten proces?
PG: Od kwietnia tego roku. Czyli dobrych kilka miesięcy.
PŚ: Ile osób jest zaangażowanych w sprzedaż MakerBota?
PG: Na chwile obecną są to 4 osoby.
PŚ: Jak będzie wyglądała kwestia serwisu?
PG: Serwis jest prowadzony bezpośrednio u nas. Jeżeli problem jest mały, można kontaktować się telefonicznie lub mailowo i rozwiązać problem natychmiast. Natomiast jeżeli coś nie działa, drukarka jest przesyłana do nas, a my albo ją naprawiamy albo wymieniamy uszkodzoną część lub moduł na nowy, w zależności od tego czy jest to drobna usterka czy jakaś poważniejsza naprawa.
PŚ: Jakimi kanałami zamierzacie przeprowadzać sprzedaż?
PG: Sprzedaż będzie kierowana głównie do firm, do osób indywidualnych w bardzo małym procencie. Na chwilę obecną, mimo że dopiero wchodzimy na ten rynek, klienci sami się do nas zgłaszają, wiedząc że będzie oficjalne wsparcie. Do tej pory to był główny problem, który powodował, że nie decydowali się na zakup MakerBota. Wybierali inne produkty, ponieważ wiedzieli, że będą mieć profesjonalne wsparcie na terenie Polski. Głównym problemem z zakupem był język i odległość z Niemiec. Teraz to się zmieni. Zatem będziemy kierowali ofertę głównie do przedsiębiorców. W tej chwili jest czas rozmowy – wiele osób czekało na autoryzowanego dealera w Polsce.
PŚ: Na razie na waszej oficjalnej stronie jest tylko skromna informacja, że zaczynacie. Kiedy można się spodziewać bardziej profesjonalnego serwisu www?
PG: Myślę, że na dniach? Mamy wiele zapytań, a nie ma tam ani e-maila ani numeru telefonu. Wkrótce pojawi się wersja BETA strony – z mocną informacją, że to BETA, która będzie rozbudowywana. Na początek bardzo krótkie opisy, specyfikacje obu drukarek 3D. Czekamy też na informacje w kwestii dostarczenie skanera 3D – Digitizer, który również będziemy sprzedawali. Następnie pojawią się informacje dotyczące wsparcia, usług projektowania jak i samego druku 3D.
PŚ: Znajdzie się tam również sklep internetowy?
PG: Sklep będzie, ale myślę, że dopiero od 2014 roku.
PŚ: A wierzysz w ogóle, że tego typu produkty jak drukarka 3D mogą sprzedawać się przez internet?
PG: Jestem w 100% pewien, że nie. Nikt nie zapłaci kartą kredytową lub PayPalem za drukarkę 3D. Natomiast z racji, że rynek jest pełny rozwiązań tego typu, myślimy o tym żeby również wyposażyć nasz serwis www w sklep internetowy.
PŚ: Oprócz drukarek 3D, skanera 3D MakerBot ma również w ofercie swój firmowy filament. Czy również będziecie mieli go w sprzedaży?
PG: Tak, będziemy sprzedawać filament. Wszystkie produkty, które MakerBot ma w swojej ofercie będą możliwe do kupienia również u nas.
PŚ: Jaki będzie czas realizacji zamówienia?
PG: Od 2 do 4 tygodni, aczkolwiek mamy teraz kilka dni do realizacji Replicatora 2X, podczas gdy było bardzo nagłośnione, że czas potrzebny na to to aż 3 miesiące. Mieliśmy kolejkę klientów i na 2X czeka się obecnie dwa tygodnie.
PŚ: Dzięki serdeczne za wywiad.
PG: Dzięki.
Copyright: CENTRUM DRUKU 3D