W świecie druku 3D i modelowania cyfrowego, transformacja dwuwymiarowych obrazów w trójwymiarowe, edytowalne modele, to prawdziwy kamień milowy. Do tej pory proces ten był często żmudny i wymagał zaawansowanych umiejętności. Jednak Nvidia, gigant znany z innowacji w dziedzinie sztucznej inteligencji, przedstawiła nowatorski system AI, który ma to zmienić. Ta technologia ma potencjał, aby przyspieszyć i uprościć tworzenie zasobów 3D dla wielu branż.
Od płaskiego obrazu do trójwymiarowej wizualizacji
Zazwyczaj, gdy próbujemy przekształcić obraz 2D w model 3D, otrzymujemy jednolitą siatkę, która jest trudna do edycji w poszczególnych częściach. Nowy model generowania trójwymiarowego, PartPacker, prezentuje zupełnie inne podejście do tego zagadnienia. Zamiast tworzyć pojedynczą siatkę, generuje modele oparte na częściach. Wprowadzono tam strategię „pakowania podwójnej objętości”, dzięki temu, nawet jeśli w finalnym obiekcie elementy się ze sobą stykają, wewnątrz każdej z tych dwóch objętości pozostają one rozdzielne i mogą być łatwo wyodrębnione. To sprawia, że projektanci i artyści zyskują znacznie większą kontrolę nad tworzonymi obiektami.

Przekształcanie zdjęć 2D w edytowalne modele 3D (źródło: https://research.nvidia.com/labs/dir/partpacker/)
Wyobraźmy sobie, że chcemy stworzyć model 3D postaci ze zdjęcia. Zamiast jednego, nieedytowalnego bloku, otrzymujemy model, w którym każda część ciała jest osobnym elementem, który możesz swobodnie modyfikować. Taka funkcjonalność otwiera drzwi do niespotykanej dotąd elastyczności w pracy nad modelami 3D. W efekcie, zarówno profesjonaliści, jak i hobbyści, mogą tworzyć bardziej złożone i dopracowane projekty w znacznie krótszym czasie.
Zastosowanie edytowalnych modeli 3D
Możliwość segmentacji obrazów 2D na edytowalne modele 3D ma szerokie zastosowanie. System ten jest zaprojektowany, aby wspierać przepływ pracy w różnych dziedzinach, w tym w animacji, grach i badaniach akademickich. Dla branży druku 3D oznacza to łatwiejsze tworzenie spersonalizowanych modeli na podstawie istniejących obrazów. Firmy mogą szybko prototypować nowe produkty, a indywidualni użytkownicy mogą tworzyć unikalne figurki czy części zamienne. Co więcej, system ten może znacznie przyspieszyć produkcję zasobów dla gier wideo, gdzie detal i możliwość szybkiej modyfikacji są kluczowe. To bez wątpienia zwiastuje nową erę w cyfrowym tworzeniu treści.
Rozwój tej technologii jest przykładem, jak sztuczna inteligencja coraz mocniej wspiera procesy twórcze i produkcyjne. Dotychczasowe metody generowania siatek nie zapewniały tak wysokiej jakości, różnorodności ani efektywności. Dzięki możliwości tworzenia modeli opartych na częściach, otwiera on nowe perspektywy dla projektantów, inżynierów i twórców contentu. To kolejny dowód na to, że sztuczna inteligencja staje się niezastąpionym narzędziem w kształtowaniu przyszłości wielu branż, w tym oczywiście druku 3D. W przyszłości możemy spodziewać się jeszcze bardziej intuicyjnych i efektywnych narzędzi do modelowania 3D.
Źródło: https://research.nvidia.com/labs/dir/partpacker/ https://arxiv.org/html/2506.09980v1





