Airbus i Renishaw rozpoczynają pracę nad projektem wartym 17,7 miliona funtów

Gigant przemysłu lotniczego – Airbus rozpoczyna właśnie współpracę z brytyjską firmą Renishaw, która zajmuje się rozwijaniem technologii przyrostowych. Połączenie sił ma związek z rozpoczęciem prac nad projektem wartym aż 17,7 mln £, polegającym na projektowaniu i ulepszaniu skrzydeł samolotów przy użyciu druku 3D. Przedsięwzięcie nosi nazwę „Wing Design Methodology Validation”, jednak zaangażowany w nie zespół określa je często zdrobniale jako „Windy”. Głównym celem inżynierów skupiających się na tej inicjatywie jest skrócenie czasu produkcji i ulepszenie części samolotów.

Renishaw angażował się już wcześniej w duże projekty takie jak choćby produkcja części do motocykli francuskiej drużyny Moto2, która wygrała swój pierwszy wyścig na CEV Repsol European Championship w Barcelonie, wytworzył również wydrukowane w 3D komponenty do America’s Cup Yacht. Swoją współpracę z Airbusem ogłosił podczas Farnborough International Airshow. Inicjatywa ta jest silnie wspierana przez rząd brytyjski, a konkretnie przez Department for Business, Energy and Industrial Strategy oraz Aerospace Technology Institute. Praca zostanie wykonana przez odział Airbusa w Filton. Renishaw będzie odpowiedzialny przede wszystkim w wykorzystanie druku 3D z metalu oraz doprecyzowanie towarzyszących produkcji pomiarów.

Ideą przedsięwzięcia jest usprawnienie procesu produkcyjnego oraz projektowania innowacyjnych skrzydeł do samolotów. Tom Williams wyjaśnia:

“Projektowanie skrzydeł samolotów to naprawdę skomplikowany proces. Dzięki temu projektowi opracujemy sposoby, które pozwolą na zwiększenie ich odporności, przeprowadzimy wiele testów oraz zredukujemy czas trwania procesu. Sercem całego przedsięwzięcia jest rozwijanie niesamowitych technologii, co osiągniemy dzięki tej inwestycji.”.

Tom Williams, Chief Operating Officer Airbusa

Dzięki „Windy” inżynierowie mają wzmocnić potencjał drukowanych w 3D komponentów, z których składają się skrzydła, nauczyć się projektować ich bardziej aerodynamiczne modele oraz usprawnić system kontroli ładunków. CTO Aerospace Technology Institute – Simon Weeks podkreśla, że innym celem projektu jest utrzymanie oraz zwiększenie pozycji Wielkiej Brytanii jako lidera produkującego zaawansowane technologicznie skrzydła samolotów.

W Wielkiej Brytanii istnieje ponad 3.000 firm produkujących części samolotowe, w których zatrudnionych jest około 116 tysięcy ludzi. Kraj ten jest europejskim liderem w tym sektorze przemysłu, a w rankingu światowym wyprzedzają go jedynie Stany Zjednoczone. Dzięki współpracy Renishaw z Airbusem ma naprawdę duże szanse na umocnienie swojej pozycji.

Źródło: www.3ders.org

Scroll to Top