Dla Audi, jednego z najpopularniejszych producentów samochodów na świecie, technologia druku przestrzennego nie jest niczym obcym. Wcześniej metody addytywne wykorzystywane były w charakterze narzędzia do tworzenia prototypów, teraz stają się one równoprawną metodą produkcji metalowych elementów, których wykonanie konwencjonalnymi metodami byłoby niemożliwe.
Audi współpracuje z dużymi graczami rynku przemysłowego druku 3D – warto wymienić tu niedawno podjętą współpracę z EOS, którego doświadczenie i wsparcie może okazać się nieocenione podczas dalszych wdrożeń druku 3D w procesach produkcyjnych. Jednocześnie Audi pozostaje w ścisłej kooperacji również z SLM Solutions, w ramach której produkowane są komponenty do silników Audi W12.
Znikoma ilość elementów wymaganych podczas produkcji i prac konserwacyjnych stosunkowo mało popularnego auta zdeterminowała konieczność wykorzystania metod odpowiednich dla produkcji nisko seryjnej. Do wytwarzania zarówno prototypów jak i końcowych komponentów oraz części zamiennych wykorzystane zostało urządzenie SLM 280, pozwalające na szybką produkcję detali odpowiednich pod względem właściwości mechanicznych za sprawą lasera o wysokiej mocy (700 W).
Zastosowana technologia wytwarzania pozwoli Audi na zoptymalizowanie systemu logistycznego oraz zminimalizuje potrzebę magazynowania części zamiennych – dla szczególnie rzadko produkowanych modli samochodów będą one wytwarzane przez regionalne centra jedynie w przypadku indywidualnego zmówienia. Twórcy podkreślają, że technologia druku 3D daje większa swobodę projektowania geometrycznego niż konwencjonalne procedury produkcyjne, przez co pozwala na dokładne odwzorowanie kształtu przy jednoczesnej redukcji wagi komponentu.
Jako przykład elementu, który będzie wytwarzany w technologii przyrostowej twórcy podają jeden z elementów odpowiadający za zachowanie ciągłości układu chłodzącego silnika, więc jego bezawaryjność była kwestią priorytetową. Technologia wykorzystywana w urządzeniach SLM Solutions pozwala na wykonywanie również części wysoko obciążonych, a ze względu na specyficzną mikrostrukturę detale mogą wykazywać właściwości mechaniczne zbliżone od konwencjonalnie wytwarzanych części.
Jak zauważa Ralf Frohwerk, kierownik ds. Rozwoju działalności w SLM Solutions, zaufanie producentów samochodów do druku 3D z proszków metalicznych rośnie z dnia na dzień. Profesjonalne urządzenia pracujące w technologii przyrostowej są świetnym rozwiązaniem dla producentów samochodów, którzy w swojej ofercie mają modele z serii limitowanych (całkowita ilość wyprodukowanych sztuk nie przekracza kilku tysięcy). Potrzebują oni narzędzia, które pozwoli na ekonomiczne wytwarzanie niewielkich serii detali przy zachowaniu najwyższej jakości wykonania, nieodbiegającej od detali wykonywanych konwencjonalnymi metodami produkcji.
Źródło: slm-solutions.com, 3ders.org