BMW łączy technologię druk 3D i wirtulanej rzeczywistości dla zoptymalizowania procesu projektowania

BMW od lat wykorzystuje potencjał  technologii addytywnych – zarówno w celu szybkiego prototypownia, jak i w ramach produkcji elementów finalnych. Kilka dni temu koncern zapowiedział plan połączenia techniki druku 3D z systemem wirtualnej rzeczywistości w celu optymalizacji etapu projektowania.

Opisywany niedawno na łamach naszego portalu sposób wykorzystania VR w procesie projektowania przez firmę Fisher Price nie jest odosobnionym przypadkiem. W przeciwieństwie do producenta zabawek BMW jednak nie stara się wyeliminować techniki druku addytywnego, a jedynie wzbogacić go o korzyści płynące z wirtualnej rzeczywistości, usprawniając tym samym fazę tworzenia konceptu produktu.

Podczas procesu tworzenia koncepcji nowego samochodu projektanci stają przed licznymi wyborami dotyczącymi m.in. doboru geometrii poszczególnych elementów. Faza projektowa wymaga stworzenia kilku prototypów i wybraniu najbardziej optymalnego rozwiązania, podkreślającego charakter pojazdu. Stworzenie kilkunastu wersji elementu (np. deski rozdzielczej) klasycznymi metodami wytwarzania nastręcza jednak wiele problemów oraz generuje dodatkowe koszty.

Druk 3D niewątpliwie usprawnił proces szybkiego prototypowania, jednak inżynierowie z BMW poszli o krok dalej, decydując się na skorzystanie z technologii VR. Proponowany przez nich projekt ma polegać na drukowaniu 3D tylko jednego modelu, a następnie przy pomocy systemu wirtualnej rzeczywistości (opartej na silniku Unreal Engine) pokrywać go przygotowanymi wizualizacjami imitującymi np. rozkład elementów czy fakturę materiału. Jak na razie, twórcy mają zamiar wykorzystać druk 3D w połączeniu z VR przede wszystkim podczas planowania wizualnych aspektów wytwarzanych elementów.

Hybryda dwóch nowoczesnych technologii pozwala twórcom w szybki sposób wybrać najodpowiedniejszą wersję części samochodowej, dając jednocześnie możliwość zauważenia i bezzwłocznego wyeliminowania ewentualnych wad projektowych. Zmniejsza to również znacznie ilość wymaganych fizycznych prototypów, co implikuje pożądane oszczędności czasu oraz  pieniędzy.

Według producentów, zastosowanie technologii VR wpłynie nie tylko na optymalizacje cyklu projektowania pod kątem ekonomicznym. Zmiana może pomóc w usprawnieniu zarówno komunikacji pomiędzy poszczególnymi działami w obrębie firmy jak i zapewnić łatwiejsze dzielenie się pomysłami pomiędzy projektantami z różnych oddziałów na całym świecie.

Technologia druku przestrzennego od lat wykorzystywana jest do tworzenia prototypów, a tym samym funkcjonalizowania fazy projektowania elementów. Czy opracowywana przez BMW technika ma szansę stać się standardem wykorzystywanym podczas kreowania elementów również w innych branżach?

Źródło: 3ders.org

Scroll to Top