BMW jest jednym z pionierów wykorzystywania technologii druku 3D, używając drukarek 3D od wczesnych lat 90-tych ubiegłego wieku. Od 2002 roku współpracuje z ExOne – producentem przemysłowych drukarek 3D do piasku i sproszkowanych metali, wykorzystując cztery piaskowe systemy produkcyjne. BMW ma również w planach instalację dwóch kolejnych.
BMW obsługuje drukarki 3D ExOne w swojej odlewni metali lekkich w zakładzie w Landshut. Jest największą fabryką komponentów odlewanych firmy, produkując ponad 3 miliony części rocznie, w postaci np. głowice cylindrów. Obiekt ten jest uważany za centrum doskonałości w dziedzinie lekkich konstrukcji ze względu na inteligentnym projektowaniu komponentów pod kątem wydajności i zużycia paliwa.
W zakładzie w Landshut BMW wykorzystuje technologię Binder Jetting do produkcji 6-cylindrowych rdzeni płaszcza wodnego, stosowanych w silnikach B58 montowanych w samochodach serii M3 i M4. Firma korzysta z drukarek Exerial, które są wykorzystywane do produkcji złożonych rdzeni. BMW wykorzystuje nieorganiczne spoiwo, które nie wydziela zapachu ani emisji podczas procesu odlewania metalu. Po wydrukowaniu rdzeni, wtryskiwane jest roztopione aluminium, a końcowa hartowana część spełnia wymagania BMW.
„Produkt końcowy dostarczany w ramach naszego cyfrowego procesu produkcyjnego to wyrafinowane i godne zaufania połączenie starych i nowych technologii, które stanowi plan nowej przyszłości produkcyjnej” – skomentował Eric Bader, dyrektor zarządzający ExOne, firmy. „BMW i ExOne wspólnie demonstrują, w jaki sposób druk 3D metodą Binder Jetting można wykorzystać do zrównoważonej produkcji seryjnej przy mniejszej ilości odpadów, bardziej inteligentnym projektowaniu i praktycznie bez emisji”.
Źródło: www.desktopmetal.com