Wydawać by się mogło, że o druku 3D w branży motoryzacyjnej powiedziano już wszystko. Jednak firmy z sektora automotive nadal znajdują zastosowania dla technologii przyrostowych, które pomagają im w optymalizacji procesów projektowania i wytwarzania. Briggs Automotive Company, firma zajmująca się produkcją super-samochodów wykorzystała technologię FDM od Stratasys do produkcji funkcjonalnych prototypów.
Metoda druku 3D posłużyła do stworzenia funkcjonalnego prototypu wlotu powietrza, będącego elementem konstrukcyjnym nadwozia pojazdu Mono R. W swojej pracy inżynierowie Briggs Automotive Company wykorzystali drukarkę 3D Stratasys F900, co pozwoliło im na skrócenie czasu wykonania funkcjonalnego prototypu z kilku tygodni do paru godzin.
Szybkość oraz wydajność druku 3D to czynniki, które przeważały w wyborze metody produkcyjnej pozwalającej na zwiększenie osiągów super samochodu. Wykonanie prototypu dało możliwość szybszej implementacji prototypu, co przełożyło się na przyspieszenie terminu rozpoczęcia funkcjonalnych testów.
Jak dodaje główny projektant, dostęp do technologii zmienia oblicze produkcji. Prototyp wytworzony z materiału nylonowego wzmacnianego włóknem węglowym wytrzymuje temperatury do 140°C, co czyni go funkcjonalnym prototypem odpowiednim do testów wydajności na torze wyścigowym (element wlotu powietrza jest wyeksponowany na temperatury do 100°C). Mono R może osiągać prędkość do 170 km/h, osiągając moc ponad 340 koni mechanicznych.
Duża swoboda projektowania, jaką daje własne urządzenie pozwoził na wykonanie kolejnych iteracji części w poszukiwaniu najbardziej optymalnych parametrów elementu. Jak zapewniają specjaliści z Briggs Automotive Company to dopiero początki firmy z technologiami przyrostowymi – inżynierowie nadal uczą się metody druku 3D, starając się zrozumieć zarówno jej możliwości jak i ograniczania.
Źródło: tctmagazine.com, 3dprintingindustry.com