Firma CadXpert, mająca na koncie realizację wiele spektakularnych wydruków 3D, pochwaliła się kolejną wyjątkową realizacją. Inżynierowie firmy wyprodukowali przy użyciu technologii przyrostowych 2-metrowy sprzęg kolejowy łączący wagony. Makieta została wykonana w skali 1:1 z zachowaniem wszystkich oryginalnych funkcjonalności. Dzięki użyciu technologii druku 3D udało się zmniejszyć wagę modelu aż 10-krotnie w porównaniu z rzeczywistą wagą na poziomie 300 kg. Do realizacji tego nietypowego projektu CadXpert wykorzystał kilka metod przyrostowych: FDM, SLS oraz SLA.
Projekt został zrealizowany na zlecenie firmy Dellner – szwedzkiego producenta systemów połączeń kolejowych, oferującego m.in. sprzęgi, przejścia międzywagonowe, adaptery, systemy zarządzania energią zderzenia, a także osprzęt dla kolejnictwa. Model sprzęgu waży 30 kg i ma długość 200 cm, co odpowiada długości rzeczywistego produktu. Na życzenie klienta została wykonana dodatkowa obróbka wydruków, czyli lakierowanie w kolorze szarym w celu uzyskania jednorodności koloru na wszystkich elementach. Wydruk 3D wiernie oddaje wygląd i funkcjonalność oryginalnego produktu, dzięki czemu z powodzeniem może być prezentowany klientom.
Wielkogabarytowe części modelu zostały wydrukowane w technologii FDM z wykorzystaniem materiału ASA na drukarce 3D Stratasys Fortus 450 mc. Siłowniki, klamry zaciskowe i inne mniejsze elementy wydrukowano w technologii SLS na drukarkach 3D Formlabs Fuse 1. Najbardziej szczegółowe elementy takie jak tabliczka znamionowa i odprowadzenia hydrauliczne zostały wykonane w technologii SLA na drukarkach 3D Formlabs Form 3 i Formlabs Form 3L. W wydrukach został wykorzystany gotowy produkt dostępny na rynku – łożysko kołnierzowe z czaszą kulistą, które umożliwia ruch urządzenia w pozycjach lewo-prawo i góra-dół.
Makieta produktowa umożliwi firmie Dellner łatwy transport i prezentacje produktu bez obaw o uszkodzenie wartościowych podzespołów. Wydruk 3D sprawdzi się także podczas spotkań handlowych z klientami i inwestorami oraz podczas targów i konferencji.
Źródło: materiały prasowe CadXpert