O ABcar Oldtimers, firmie zajmującej się rekonstrukcją zabytkowych pojazdów pisaliśmy już wcześniej w kontekście projektów realizowanych z wykorzystaniem drukarek 3D Zortrax. Teraz przedstawiciele przedsiębiorstwa podjęli się kolejnego projektu – rekonstrukcji zabytkowego egzemplarza Porsche 911, którym prawdopodobnie jeździł Sobiesław Zasada w trakcie swojej sportowej kariery.
Auto trafiło do warsztatu za sprawą dziennikarza motoryzacyjnego Patryka Mikiciuka, który postanowił tchnąć w niego nowe życie i obsadził w głównej roli w swoim autorskim programie „Polskie Porsche”. Co ciekawe, gdyby prace udało się zakończyć jeszcze w tym roku, samochód wróciłby na drogę w swoje jubileuszowe, 50-te urodziny!
Samochód to wrak Porsche 911 z 1969. Podczas wstępnych prac okazało się, że był to samochód rajdowy. Krótkie śledztwo doprowadziło ekipę zajmującą się pojazdem na trop wskazujący na to, że prawdopodobnie właśnie tym autem ścigał się Sobiesław Zasada – kilkukrotny mistrz Europy w rajdach samochodowych oraz wieloletni konsultant firmy Porsche. Ich nadrzędnym założeniem jest przywrócenie Porsche 911 świetności z ery wyścigów.
Jak się okazało, renowacja modelu Porsche jest prawdziwym wyzwaniem dla zespołu ABcar Oldtimers. Oryginalne części są trudne do odnalezienia, a wiele przeróbek i napraw przeprowadzonych na przestrzeni lat zmieniło pierwotny wygląd samochodu. Nie bez znaczenia jest fakt wieku elementów – szczególnie wrażliwe na upływ czasu są elementy wykonane z gumy, która parcieje i się kruszy.
Projekt jest dla firmy dużym przedsięwzięciem. Zaangażowany jest w nie cały zespół, począwszy od projektantów, blacharzy, mechaników, a na lakiernikach i tapicerach kończąc. Jak na razie, udało się im sfinalizować prace blacharskie, a ich zwieńczeniem jest poszerzenie nadkoli i stworzenie unikatowych zderzaków, jednak przed członkami zespołu stoją kolejne wyzwania.
Zespół zdecydował się na wydrukowanie zderzaka w sześciu częściach, które później posłużą do zrobienia formy kompozytowej, w której odlany będzie finalny element. Trudność przygotowania modelu zderzaka polega na metodzie otrzymaniu modelu przestrzennego – przez brak możliwości bazowania na oryginalnym elemencie konieczne jest tworzeni pliku stl w oparciu o fotogrametrię zdjęć frontu auta.
„Druk 3D jest szalenie pomocny. Pozwala przyspieszyć prace i ograniczyć koszty związane z prototypowaniem poszczególnych części. W porównaniu z frezowaniem formy pozwala to na obniżenie kosztów o rząd wielkości. To już kolejny projekt, podczas którego pracujemy na drukarkach Zortrax: model M300 Plus i M200 Plus wykorzystujemy przy prototypowaniu form oraz przy tworzeniu brakujących części np. tulejek czy uszczelek. Teraz będziemy eksperymentować wykorzystując urządzenia przy rekonstrukcji silnika. Wydrukujemy poszczególne elementy i będziemy dopasowywać je do silnika, a następnie frezować, toczyć lub odlewać z docelowych materiałów”
Bartłomiej Błaszczak, Design & Engineering Director w ABcar Oldtimers
Czas trwania projektu szacowany jest na rok – szybkie zakończenie projektu będzie możliwe dzięki inżynierii odwrotnej i wykorzystaniu nowych technologii paradoksalnie w zabytkowe samochody można tchnąć nowe życie. Członkowie zespołu dokładają wszelkich starań, aby rekonstrukcja zabytwkoego samochodu zakończyła się jeszcze w tym roku.