Renishaw od wielu lat wspiera brytyjskie drużyny sportowe – w szczególności zespoły kolarskie, w osiąganiu lepszych wyników. Ostatnim, znamienitym przykładem jest wykorzystanie technologii wytwarzania przyrostowego z metalu do wyprodukowania szeregu komponentów roweru torowego dla brytyjskich olimpijczyków. Dzięki wdrożonym innowacjom, brytyjski zespół kolarski zdobył osiem medali – w tym jeden złoty. Zdobyła go kobieca drużyna, która przy okazji pobiła rekord świata.
Renishaw wyprodukowało takie części jak aerodynamiczna korba, haki, mostek podsiodłowy i sztyca siodełka.
Jeśli chodzi o przykłady zastosowania, to sztyca siodełka miała pusty środek i pochyloną do tyłu konstrukcję, umożliwiając przepływ powietrza przez środek roweru. Korba została z kolei zaprojektowana ze zmienną strukturą kratową, która była gęstsza tam, gdzie prawdopodobnie wytrzymywała większe naprężenia, a mniej gęsta tam, gdzie mogła sobie pozwolić na bycie lżejszą.
Łącznie Renishaw wyprodukował ponad 1000 części do 32 rowerów torowych oraz części zamienne.
Renishaw współpracował z British Cycling podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2020 r., a krajowy organ zarządzający kolarstwem w Wielkiej Brytanii chciał wykorzystać ten sukces podczas tegorocznych Igrzysk. Krótszy czas realizacji między Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio (które odbyły się w 2021 r. z powodu pandemii Covid-19) a Igrzyskami Olimpijskimi w Paryżu oznaczał, że drużyna Wielkiej Brytanii miała znaczne ograniczenia czasowe na tegoroczne Letnie Igrzyska Olimpijskie.
Części z włókna węglowego wyprodukowane przy użyciu tradycyjnych metod obróbki dla roweru tokijskiego spełniły wszystkie nasze wymagania, ale ograniczenia czasowe dla roweru paryskiego sprawiły, że ta metoda nie była już wykonalna w przypadku niektórych niestandardowych części
— powiedział dr Oliver Caddy, główny inżynier projektu w British Cycling.
Po zobaczeniu korzyści AM i tego, co pomogło nam osiągnąć w przypadku roweru tokijskiego, wiedzieliśmy, że może to być metoda produkcji, którą warto zbadać dalej.
Ben Collins, główny inżynier ds. zastosowań wytwarzania przyrostowego w Renishaw, dodał:
Po ustaleniu, że drużyna British Cycling nie jest w stanie wyprodukować rdzeni korby i sztycy siodełka z włókna węglowego w wymaganym krótszym czasie, zaczęliśmy tworzyć prototypy wytwarzane przyrostowo z tworzywa sztucznego.
Produkcja addytywna umożliwiła nam tworzenie złożonych geometrii, które usuwały zbędny ciężar, zapewniając jednocześnie siłę potrzebną sportowcom do osiągnięcia prędkości wyścigowej. Aby opracować bardziej aerodynamiczną sztycę siodełka, inżynierowie zaprojektowali więcej geometrii o swobodnym kształcie, aby wydrążyć część tak bardzo, jak to możliwe, czego nie można by osiągnąć przy użyciu tradycyjnych metod.
Źródło: www.renishaw.com