Firma Liebherr-Aerospace and Transportation SAS będąca częścią Liebherr Group, osiągnęła rzecz rzeczywiście przełomową, czyli wprowadzają do seryjnej produkcji element, który będzie montowany w rejsowych samolotach Airbus A350. Wspomniany element, to część wału giętkiego montowanego w układzie wznoszenia samolotu.
Opisywana część została wykonana z tytanu w technologii spieku laserowego. Nie wiemy, z maszyny którego dostawcy korzysta Liebherr. Tak, czy inaczej część oraz proces produkcji został zaakceptowany najpierw przez samego Airbusa, a następnie przez Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, EASA. Mamy w tym wypadku do czynienia z podręcznikowym wykorzystaniem druku 3D. Poprzednio ten sam element służący do utrzymania poprawnej pozycji czujnika w układzie różnicowym systemu klap złożony był z siedmiu elementów. Nowy element jest wydrukowany w jednym kawałku, co przełożyło się na niższą masę oraz obniżoną awaryjność ze względu na mniej, a w zasadzie zero, ruchomych elementów.
Poniżej wspomniany element. Widać, że po dodatkowej obróbce skrawaniem, ale liczy się wnętrze!
Źródło: liebherr.com