Ostatnio wspomnieliśmy o projekcie Firehawk Aerospace, dotyczącym rozwoju Druk 3D do rakiet dalekiego zasięgu. A teraz z powodzeniem zrealizował kolejny ważny krok. Firma, będąca liderem w dziedzinie zaawansowanych systemów energetycznych i napędowych, ogłosiła udane testy w locie silników rakietowych na paliwo stałe klasy Javelin i Stinger. Udało się to przy wykorzystaniu paliwago wydrukowane w technologii 3D. Te testy nie są niczym przypadkowym. Stanowią finalizację kontraktu Phase III SBIR z Army Applications Laboratory (AAL), co obejmowało także wcześniejszy test hybrydowego silnika rakietowego.
Ponadto, to osiągnięcie potwierdza zdolność Firehawk Aerospace do dostarczania bezpiecznej i ekonomicznej alternatywy dla konwencjonalnych silników rakiet taktycznych. Mogą one być produkowane seryjnie i to w przyspieszonym tempie. Co więcej, podejście firmy do addytywnego wytwarzania stałego materiału pędnego jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie Armii USA.

Uzbrojenia nowej generacji
Warto podkreślić, że technologia druku 3D materiałów pędnych, którą już przedstawiliśmy, otwiera zupełnie nowe możliwości w produkcji amunicji. Druk 3D materiałów pędnych jest zatem rozwiązaniem, które odpowiada na rosnące potrzeby Armii. Ma to duże znaczenie w kontekście zwiększania produkcji pocisków. Dzięki temu możliwe jest dostarczenie rozwiązań napędowych na miarę XXI wieku.
W rzeczywistości innowacyjne możliwości Firehawk w zakresie produkcji i inżynierii wewnętrznej pozwalają na szybkie reagowanie i oferowanie najnowocześniejszych rozwiązań, spełniających obecne i przyszłe potrzeby misji. Wcześniej firma informowała o udanym, inauguracyjnym teście w locie analogu klasy Guided Multiple Launch Rocket System (GMLRS), czyli hybrydowego systemu rakietowego z silnikiem drukowanym w 3D. Te pozytywne wyniki dowodzą, że Firehawk może zapewnić dostosowane parametry w różnych typach napędów. To pozwala na obsługę klientów w całym sektorze obronnym.
Javelin i Stinger z addytywną produkcją
Analogiczne systemy Firehawk Analog dla pocisków klasy Javelin i Stinger, z wydrukowanym w 3D paliwem, mają kluczowe znaczenie. Ostatecznie, udane testy pokazują, że technologia druku 3D materiałów pędnych może być stosowana jako bezpośredni zamiennik dla istniejących silników rakietowych na paliwo stałe (SRM) używanych w uzbrojeniu Departamentu Obrony (DoD).
Technologia ta nie tylko przyspiesza łańcuch dostaw. Skraca również czas produkcji z lat do zaledwie tygodni (a nawet godzin w przypadku samego paliwa!). Oprócz tego oferuje większą elastyczność w projektowaniu silników rakietowych. W rezultacie można dostosować właściwości balistyczne spalania oraz uzyskać silniki z możliwością regulacji ciągu (w przypadku hybryd), co jest ogromną zaletą.
Wszystko to zbiega się z globalnym trendem, gdzie druk 3D jest coraz częściej wykorzystywany w przemyśle obronnym. Nie tylko do produkcji części zamiennych, ale również prototypów, a teraz także zaawansowanych materiałów energetycznych.





