Technologia druku 3D towarzyszy branży motoryzacyjnej od wielu już lat. Pomimo, że spora część społeczeństwa nadal uważa, że początek tej epoki zapoczątkowany został przez drukarki FDM, to wiele koncernów samochodowych korzysta z jej dobrodziejstw (jakkolwiek by to nie zabrzmiało) od dekad. Tak jest na przykład w przypadku Forda, który technologie przyrostowe zaczął stosować w drugiej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Firma rozpoczyna właśnie kolejny etap integracji z drukiem 3D, a wszystko to za sprawą nowego urządzenia od Stratasysa.
Amerykańskiego Forda bez wątpienia można uznać za pierwszego i największego popularyzatora motoryzacji. Dzięki pierwszej na świecie linii produkcyjnej udało mu się produkować samochody tanie, na które mógł sobie pozwolić przeciętnie zarabiający mieszkaniec USA. Pierwszy seryjnie produkowany Ford Model T znalazł aż piętnaście milionów nabywców, a przypomnijmy że miało to miejsce w pierwszych latach minionego wieku.
W ogłoszonych niedawno informacjach prasowych podano wiadomość, że Ford testuje właśnie możliwość wprowadzenia drukowanych w 3D, pełnowymiarowych elementów konstrukcji samochodów, takich jak na przykład spojler, które będą wykonywane w jednym kawałku. Do tego celu wykorzystuje dostarczony przez firmę Stratasys Infinite Build System (IBS).
IBS powstał przy współpracy firmy Stratasys, Ford oraz Grupy Boeing i po raz pierwszy został zaprezentowany w ubiegłym roku. System ten został zaprojektowany tak, aby można było przy jego pomocy wykonywać elementy wykorzystywane w branży motoryzacyjnej lub lotniczej, o niemal nieograniczonym kształcie oraz długości. Idealnie nadaje się więc nie tylko do wykonywania prototypowych części, ale też spersonalizowanych przez klienta fragmentów poszycia.
Umiejscowione w Dearborn, w stanie Michigan, Centrum Badań i Innowacji Forda jest pierwszym na świecie ośrodkiem, w którym przeprowadza się program pilotażowy IBS. Głównym założeniem jest zmniejszenie kosztów produkcyjnych oraz wagi wykonywanych elementów. Zmniejszenie masy produkowanego seryjnie pojazdu zmniejsza zużycie paliwa, czyli zauważalnie obniża koszty eksploatacyjne. Dzięki tej technologii, wspomniany już spojler może ważyć nawet o połowę mniej niż ten, który produkowany jest metodami tradycyjnymi.
Stratasys Infinite Build System działa w oparciu o technologię FDM. To co jednak jest najbardziej istotne w jego działaniu, to fakt że jest on w stanie drukować w płaszczyźnie pionowej, dzięki czemu możemy wykonać obiekt o niemal dowolnej długości.
Pomimo swoich możliwości IBS przeznaczony jest przede wszystkim do produkcji małoseryjnej. Dlatego też, póki co, testy ograniczają się do zastosowań dla potrzeb prototypowania. W przyszłości jednak planowane jest wykorzystywanie go do wykonywania chociażby spersonalizowanych pod konkretnego klienta samochodów, jak i innych zastosowań.
Źródło: www.3ders.org