Technologie addytywne pozwalają na personalizację aut – taką możliwość dał swoim klientom m.in. koncern BMW, w ramach projektu dedykowanego użytkownikom samochodom marki MINI. W przypadku bolidów wyścigowych o wiele większe znaczenie niż wygląd ma ergonomia pojazdu – cała uwaga kierowcy, rozwijającego ogromne prędkości, powinna być skupiona na torze i osiągnięciu jak najlepszego wyniku. W tym przypadku druk 3D może pomóc w optymalizacji wnętrza samochodu tak, aby umożliwić osiąganie jak najlepszych wyników.
PWR Racing Team, zespół studentów z Politechniki Wrocławskiej od 2009 pracuje nad projektem budowy bolidu wyścigowego, który umożliwi im start w międzynarodowych zawodach Formuła Student. Aktualnie zespół w kategorii bolidów spalinowych zajmuje 5. miejsce w Europie, będąc tym samym trzynastą najlepszą drużyną na świecie (na ponad 550 zespołów).
Realizując najnowszy projekt – bolid RT09 studenci bazują na sprawdzonych rozwiązaniach, które wykorzystali już w poprzednich wersjach, wzbogacając je jednocześnie o nowe technologie wytwarzania.
Przy budowie najnowszego bolidu, PWR Racing Team uzyskał wsparcie od wrocławskiego producenta drukarek HBOT 3D F300, co znacznie skróciło proces projektowania samochodu. Technologia druku 3D pozwoliła na wykonanie fizycznego prototypu, który zapewnił znacznie większą kontrolę procesem tworzenia danego elementu.
Technika szybkiego prototypowania została wykorzystana podczas tworzenia kierownicy pojazdu oraz jej optymalizacji pod kątem ergonomii prowadzenia. Odpowiedni kształt kierownicy przekłada się bezpośrednio na czasy osiągane na torze, dając możliwość skupienia się na tym co kluczowe, czyli na właściwym kierowaniu samochodem.
Wykonanie docelowej kierownicy jest kosztowne, ponieważ używa się w tym celu frezowanych form pozwalających na wytworzenie elementu z włókna węglowego. Wszelkie zmiany i ulepszenia należy wprowadzać już na etapie projektu. Wykorzystanie drukarki HBOT 3D F300 do stworzenia prototypu umożliwiło sprawną weryfikację kształtu kierownicy oraz przeprowadzanie niezbędnych testów, na podstawie których można było wprowadzać niezbędne poprawki.
Bolid RT09, do projektowania i budowy którego zostały użyte prototypy oraz części finalne, m.in. obudowy płytek elektronicznych wykonane na drukarce HBOT 3D F300, wystartuje już w tym sezonie.
Źródło: hbot3d.com