Niemiecki igus – producent systemów prowadzenia przewodów i polimerowych łożysk ślizgowych, od wielu lat umacnia swoją pozycję na rynku specjalistycznych materiałów do druku 3D. Jego flagowymi produktami w tym obszarze są tzw. trybofilamenty – tworzywa sztuczne wykorzystywane w technologii FDM, charakteryzujące się wysoką odpornością na ścieranie. Firma rozwija także linię materiałów stosowanych w technologii SLS – selektywnego spiekania sproszkowanych tworzyw sztucznych laserem. Jego najnowszym produktem w tym obszarze jest iglidur I3, który przeszedł próbę ogniową dla materiałów stosowanych w przedziale pasażerskim pojazdów motoryzacyjnych wg. normy FMVSS 302 dla wnętrz pojazdów mechanicznych.
Procedura testowa, która została wprowadzona w Stanach Zjednoczonych pod nazwą „Federalne Standardy Bezpieczeństwa Motoryzacyjnego„, określa wymagania dotyczące odporności względem materiałów stosowanych w przestrzeni pasażerskiej pojazdów motoryzacyjnych, takich jak samochody lub ciężarówki. W ramach testu z materiału iglidur I3 wydrukowano płytkę o średniej grubości 2,02 mm, która następnie została poddana spaleniu palnikiem Bunsena, przy wysokości płomienia wynoszącej 38 mm. Materiał osiągnął średnią prędkość spalania na poziomie 18,8 mm/min, co sprawia, że wymagania normy zostały spełnione z ponad pięciokrotnym zapasem.
Trybopolimer iglidur I3 występuje w postaci proszku i jest wykorzystywany w technologii SLS. Oprócz wysokiej wytrzymałości na spalanie, charakteryzuje się typową dla produktów igus wysoką odpornością na ścieranie, dzięki czemu może być wszechstronnie stosowany jako materiał na wszelkiego typu części ruchome.
Grafika przewodnia: elementy drukowane w technologii 3D, wykonane z tryboproszku do druku metodą SLS, iglidur I3, zwiększają bezpieczeństwo wnętrz pojazdów, co zostało potwierdzone próbą ogniową, zgodnie z FMVSS 302. (Źródło: igus GmbH)