Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych zainstalowała na pokładzie okrętu desantowego USS Bataan pierwszy system do druku 3D z metalu produkcji Phillips Additive Hybrid. Maszyna powstała przy współpracy z firmami Meltio oraz Haas. System łączy technologię laserowego topienia metalu rozwijanego przez Meltio z pionowymi centrami obróbkowymi CNC autorstwa Haas. Obydwie firmy współpracowały już wcześniej przy innych projektach systemów hybrydowych, a ich rozwiązanie umożliwia zarówno produkcję addytywną (druk 3D), jak i subtraktywną (obróbka skrawaniem).
System Phillips Additive Hybrid jest wyposażony w głowicę do topienia laserem metalu w formie drutu i jest osadzony na sterowanej numerycznie frezarce Haas TM-1, która dowiodła swojej niezawodności w środowiskach pływających na pokładach wielu lotniskowców. Wdrażając pierwszą drukarkę 3D do metalu na pokładzie statku, Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych zwiększyła samowystarczalność okrętów i ich załóg, jak również skróciła czasy dostaw części zamiennych poprzez wykorzystanie wytwarzania przyrostowego. Inżynierowie są w stanie wykorzystywać wytwarzanie addytywne do integracji wielu materiałów w celu produkcji pożądanych części.
System Phillips Additive Hybrid drukuje ze stali nierdzewnej 316L, która jest powszechnie stosowana w systemach statków Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Chociaż wytwarzanie dodatków ze stali nierdzewnej na pokładach okrętów wojennych jest nowością, stanowi znaczący krok naprzód w oferowaniu marynarzom funkcji produkcyjnych na poziomie przemysłowym, umożliwiających druk 3D pojedynczych komponentów do systemów, które wcześniej były niedostępne bez zakupu całego systemu po znacznie wyższych kosztach.
Korzyści z posiadania drukarki 3D na pokładzie okrętu są dwojakie – zwiększają dostępność operacyjną, jednocześnie zmniejszając popyt na konwencjonalne i specyficzne dla marynarki wojennej łańcuchy dostaw. Ponadto inżynierowie NAVSEA wdrożyli na pokładzie Bataana drugą drukarkę 3D do tworzenia części polimerowych (plastikowych). Ta drukarka 3D pozwala załodze statku wydrukować dowolny obiekt z ponad 300 stworzonych przez NAVSEA, które opisują niezbędną konfigurację projektu i procesy w celu wyprodukowania komponentu, gwarantując jego prawidłowe działanie.
Źródło: www.navsea.navy.mil
Zdjęcie przewodnie: www.wikipedia.org
Zdjęcie w artykule: www.navsea.navy.mil