Technologia druku 3D od początku swojego istnienia sukcesywnie rewolucjonizuje kolejne obszary przemysłu bądź zaawansowanej medycyny, oszczędzając czas i pieniądze, przyspieszając procesy produkcyjne – a czasem wręcz ratując życie. Wciąż nie brakuje jednak gałęzi przemysłu bądź usług, które są dziewicze jeśli chodzi o wykorzystywanie drukarek 3D – nawet jeśli może się wydawać, że są dla nich idealnym środowiskiem. Idealnym przykładem może być tutaj produkcja i logistyka części zamiennych. Niemiecki koncern Daimler postanowił to zmienić, wprowadzając nową usługę drukowania 3D na żądanie części zamiennych do ciężarówek Mercedes Benz.
Daimler od lat z powodzeniem wykorzystuje drukarki 3D w obszarze szybkiego prototypowania, drukując ponad 100.000 szt. detali rocznie. Wykorzystuje do tego znakomitą większość dostępnych technologii druku 3D, na czele z selektywnym spiekaniem laserowym (SLS) sproszkowanych tworzyw sztucznych. Właśnie ta technologia została fundamentem nowego działu w firmie, jakim będzie produkcja części zamiennych do ciężarówek. Części będą drukowane na maszynach marki EOS.
Usługa startuje oficjalnie już w sierpniu tego roku i w początkowej fazie obejmie 30 rodzajów części zamiennych. Będą to przede wszystkim różnego rodzaju obudowy, podkładki, zaciski, mocowania oraz elementy sterujące. Części będą zamawiane po numerze referencyjnym, z jakim znajduje się on w bazie danych Mercedesa. Chociaż początkowy zakres części jest dość wąski, docelowo lista będzie poszerzana o kolejne produkty.
Drukowanie 3D części zamiennych na żądanie klienta rozwiąże docelowo wiele problemów logistycznych. Przede wszystkim zredukuje koszty magazynowania, które w przypadku takich koncernów jak Daimler urastają do niebotycznych kwot. Pozwoli też na dostarczanie części, które wyszły już z obiegu i nie są na bieżąco produkowane. Jeżeli ten projekt się powiedzie, otworzy to zupełnie nowe możliwości dla wykorzystywania drukarek 3D, co z pewnością przełoży się na ich sprzedaż. Drukarki 3D zaczną być masowo wykorzystywane w produkcji finalnych części – wykorzystując w pełni swoją specyfikę. Jedna maszyna SLS będzie w stanie wyprodukować kilka – kilkadziesiąt różnych części w jednym procesie produkcyjnym, co jest niemożliwe do osiągnięcia w przypadku innych maszyn lub technologii.
Źródło: www.daimler.com