O tym, że technologie rozszerzonej jak i wirtualnej rzeczywistości mogą pomóc w optymalizacji procesów projektowania i produkcji przekonało się już szerokie grono firm z różnych branż. Warto tu wspomnieć o BMW, którym druku 3D w połączeniu z VR pozwala na wybieranie najodpowiedniejszych wersji części samochodowych, dając jednocześnie możliwość zauważenia i bezzwłocznego wyeliminowania ewentualnych wad projektowych.
Technologia może zostać wykorzystana również w czasie dalszych etapów projektowania, jak robią to specjaliści z Fisher Price, wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość do zaawansowanych testów swoich produktów. Jest to kolejny krok naprzód w porównaniu do standardowych prototypów, tworzonych m.in. w technologii druku 3D.
Podążając za nowymi trendami Meta, start-up z siedzibą w Dolinie Krzemowej zaproponował rozwiązanie, które według nich ma przyczynić się do optymalizacji i jednoczesnego skrócenia czasu przygotowywania projektów. Firma zadebiutowała w 2012 roku jako pionierska firma zajmująca się rozwijaniem rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, debiutując wtedy z pierwszym prototypem okularów umożliwiających interakcję z modelami wyświetlanymi na ekranie komputera.
W 2016 roku, na krótko po podjęciu współpracy z Shapeways, startu-up wprowadziła na rynek zestaw Meta 2 – podczas tegorocznego SWW (SOLIDWORKS WORLD 2018) zaprezentowano nową, ulepszoną wersję narzędzia. Nowy Meta 2 Viewer (obecnie w wersji beta) to system umożliwiający podejmowanie interakcji z modelami wyświetlanymi na monitorze przy pomocy gestów, ruchów a także głosu.
Meta 2 pozwala użytkownikom chwytać, przenosić i skalować fotorealistyczne pliki 3D CAD – jak twierdzą twórcy, takie rozwiązanie pomoże inżynierom w ocenieniu konstrukcji, bez konieczności wykonywania wstępnych prototypów. Dodatkowo prezentowanie produktu w taki sposób może być szczególnie interesujące dla potencjalnych klientów, pozwalając na lepsze zrozumienie założeń projektowych oraz wizji konstruktorów.
System umożliwia pracę z modelami stworzonymi w standardowych programach CAD – co ważne, użytkownik nie musi martwić się o utratę informacji czy pogorszenie jakości projektu, co jest częstym problemem w przypadku konwersji modeli CAD 3D w pliki gotowe do wykorzystania w AR.
Według twórców, Meta 2 Viewer to rozwiązanie, które ma szansę wprowadzić radykalne zmiany cyklu życia produktu, pozwalając na optymalizację współpracy pomiędzy członkami zespołu (również tymi „nietechnicznymi”), a także klientami co przełoży się najpewniej na oszczędności czasu oraz pieniędzy. Duża ilość formatów plików obsługiwana przez system pozwala wszystkim członkom zaangażowanym w proces projektowania i testowanie produktu na usprawnienie swojej pracy w celu zwiększenia wydajności i obniżenia kosztów pozyskiwania klientów.
System może być wykorzystany jako autonomiczne narzędzie albo uzupełnienie standardowych modeli 3D, tworzonych w procesach szybkiego prototypowania. Technologia rozszerzonej rzeczywistości pozwala nie tylko na podstawowe interakcje (jak obracanie, rotacje czy skalowanie), ale również daje możliwość przeprowadzania operacji związanych z zmianą koloru czy wykorzystanego materiału w czasie rzeczywistym.
Źródło: 3dprint.com