W trakcie zeszłorocznych targów Formnext 2019 japoński producent DMG MORI zaprezentował system hybrydowy LASERTEC 125 DED do wielkogabarytowego wytwarzania addytywnego. Urządzenie charakteryzuje komora robocza o wymiarach 1335 x 1250 x 900 mm, co umożliwia wykonywanie elementów wielkogabarytowych w jednej części. Rok później producent przedstawił ulepszoną wersję systemu, tworząc maszynę, która jest w stanie drukować 3D jeszcze większe obiekty.
LASERTEC 6600 DED jest olbrzymim systemem do wytwarzania przyrostowego, którego komora robocza w osiach X i Y mierzy 1040 x 610 mm, a w osi Z osiąga 3890 mm! W praktyce oznacza to, że za pomocą systemu DMG Mori można wytwarzać obiekty o maksymalnej długości 3700 mm. Urządzenie operuje w technologii hybrydowej, łącząc metodę druku 3D Laser Metal Deposition z metodą substraktywną. Wykonywane za jej pomocą elementy mogą być z powodzeniem wykorzystywane w przemyśle lotniczym, czy energetycznym, np. do aplikacji optymalizujących proces produkcji elementów szybów naftowych.
Hybrydowe urządzenie łączy w sobie technologię napawania i frezowania. W przypadku maszyn hybrydowych główną zaletą jest połączenie dwóch uzupełniających się technologii, aby uzyskać jak najlepszy efekt końcowy. Pozwala to zarówno na tworzenie nowych elementów jak i naprawy (poprzez napawanie, a następnie frezowanie dla uzyskania pożądanej geometrii), korzystając z szerokiej gamy materiałów. Dodatkowo, oszczędności wynikają z zakupu jednego, wielofunkcyjnego urządzenia zamiast tworzenia parku maszynowego, co redukuje ilość napraw, przeglądów czy pracowników obsługujących maszyny.
Wspomniany wielkoformatowy system do druku 3D to nie jedyna tegoroczna premiera japońskiego producenta. W tym roku DMG Mori wypuścił także LASERTEC 4300 DED Hybrid, która co prawda posiada mniejszą komorę roboczą, aczkolwiek nadal pozostaje w grupie wielkogabarytowych drukarek 3D. Urządzenie może wytwarzać modele o wielkości 660 x 660 mm (osiowo) lub do 545 x 1500 mm (promieniowo).
Druk 3D z metalu o tak wielkich gabarytach znajduje swoje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Hybrydowe systemy DED DMG Mori mogą być używane do produkcji przedmiotów o olbrzymich, jak na technologię druku 3D, rozmiarach, w tym silników rakietowych dla przemysłu lotniczego, rur szybowych dla przemysłu energetycznego i wałów do samolotów transportowych.
Źródło: 3dprintingmedia.network