Oto pierwszy funkcjonalny silnik rakietowy, wydrukowany z plastiku!

Wywodzący się z Instytutu Technologicznego w Massachusetts zespół MIT Rocket Team stworzył we współpracy z producentem specjalistycznych drukarek 3D – Markforged, pierwszy w historii silnik rakietowy wydrukowany w całości z termoplastów. Podczas testów użyto nisko energetycznego paliwa, które w mniejszym stopniu oddziałuje na silnik, generując mniej ciepła i niższe ciśnienie. Silnik rakietowy osiągnął przepływ naddźwiękowy i wytworzył ciąg. Co więcej, prototyp przetrwał pierwszy test w relatywnie dobrym stanie – uszkodzeniu uległo zaledwie kilka milimetrów plastiku na odcinku łączącym komorę spalania z wydechem.

Prototyp silnika został zaprojektowany na potrzeby pojedynczego testu, jednakże z uwagi, że nadawał się on do dalszego użytkowania, zespół postanowił kontynuować badania. Z uwagi na wcześniejsze uszkodzenia łącznik szybko uległ całkowitej degradacji i nie był w stanie utrzymać przepływu naddźwiękowego. Spalanie rakiety stało się niestabilne, przepływ poddźwiękowy, a wytworzony ciąg był niewielki.

Chociaż projekt miał początkowo charakter czystego eksperymentu, osiągnięte rezultaty są prawdziwie spektakularne. Póki co trudno mówić tu o jakimkolwiek przełomie w zakresie konstruowania silników, jednakże już sama koncepcja produkowania ich z tworzyw sztucznych stanowi interesujące wyzwanie dla branży lotniczej. W produkcji prototypu silnika wykorzystano technologię firmy Markforged, która jako jedyna umożliwia druk 3D z wytrzymałych materiałów jak włókno węglowe, szklane, czy kevlar. Materiały te są wtapiane podczas procesu drukowania w nylon, nanoszony naprzemiennie z materiałami specjalistycznymi.

Zachęcone swoim pierwszym sukcesem,  MIT Rocket Team zamierza kontynuować prace nad rozwojem swojej koncepcji i opracować silnik o większej mocy, jak również spróbować dostosować go do wyniesienia go w powietrze.

Źródło: www.3dprintingbusiness.directory

Scroll to Top