Polska stoi nowymi technologiami. Studenci Politechniki Białostockiej stworzyli robota o nazwie Photon, który ma za zadanie uczyć dzieci programowania poprzez zabawę. Photon to interaktywny robot wspomagający rozwój intelektualny dzieci pod kątem logicznego myślenia oraz nauki programowania. Idea rozwiązania opiera się na rywalizacji użytkowników w rozwiązywaniu zadań i zdobywaniu punktów za osiągnięcia, które przeznacza się na rozwój robota. Zespół opracował już 3 prototyp robota, zintegrowanego z aplikacją na urządzenia mobilne. Obecnie pracuje nad platformą webową wspierającą rozwój społeczności skupionej wokół Photona. Jedną z firm, która postanowiła wesprzeć studentów w ich unikalnym projekcie jest wrocławskie 3D Printers, które na potrzeby prac prototypowych nad robotem, ufundowało swoją drukarkę 3D – HBot.
Photon to niewielki robot zintegrowany ze smartphon’em, tabletem lub komputerem. Idea jego działania jest prosta. Specjalnie przygotowana aplikacja stawia przed użytkownikiem szereg zadań, związanych ze stopniową nauką programowania. Ich wykonanie daje punkty, które można przeznaczyć na ulepszenie wybranych umiejętności robota. Na przykład, jeżeli użytkownik doda punkty umiejętności do szybkości, robot fizycznie faktycznie stanie się szybszy. Poprzez uzależnienie rozwoju od wykonywania zadań, rozwój i możliwości robota są ściśle uzależnione od wiedzy i rozwoju użytkownika. Dziecko, aby zdobyć punkty na rozwój robota, motywuje się do rozwiązywania zagadek i łamigłówek programistycznych, nieświadomie ucząc się przy tym programowania od zupełnych podstaw.
Każdy użytkownik poza pełną dowolnością przy wybieraniu ścieżki rozwoju robota, będzie mógł personalizować swojego Photona. Oprócz nadawania własnej nazwy, użytkownik określi odpowiadający mu wariant kolorystyczny czy typ oczu robota. Dzięki temu każdy Photon stanie się unikatowy. Rozwiązanie dedykowane jest dzieciom w wieku 7-15 lat, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, aby z platformy korzystały również osoby dorosłe. Aby zaangażować dzieci, Photon umożliwia udział w grze wieloosobowej. Każdy użytkownik może rywalizować z innymi, a to czy okaże się lepszy będzie zależało od tego, w jaki sposób rozwija swojego robota.
Rozwiązanie zaproponowane przez studentów jest innowacyjne na skalę światową w sposobie uczenia dzieci oraz pionierskim podejściu do motywacji w nauce. Projekt już na wczesnym etapie zyskał wielu zwolenników pomysłu. Wiele firm i organizacji chce wesprzeć rozwój rozwiązania. Jedną z takich firm jest 3D Printers – producent jednej z najlepszych drukarek 3D w Polsce – HBota 3D. Dzięki drukarce, zespół studentów będzie mógł szybko prototypować kolejne rozwiązania i jeszcze dynamiczniej rozwijać swój projekt.
Jest nam niezmiernie miło mogąc wspierać takie inicjatywy. Widzimy jako firma ogromny potencjał wśród studentów uczelni technicznych, a zespół odpowiedzialny za robota Photon tylko utwierdza nas w tym stwierdzeniu. Polscy studenci tak samo jak polscy producenci drukarek 3D stoją na światowym poziomie.
Arkadiusz Śpiewak, prezes firmy 3D Printers.
Projekt Photon nie jest pierwszym robotem tego zespołu. Członkowie zespołu brali udział przy budowie znanych konstrukcji m.in. najlepszych łazików marsjańskich na świecie Hyperion oraz Hyperion 2, robota eksploracyjnego RECON (II miejsce na miedzynarodowych zawodach w Japonii) czy robotów bojowych klasy SUMO (kilkukrotnie podium na międzynarodowych zawodach). Teraz chcą zrobić coś dla najmłodszych – stworzyć robota, który pomoże kolejnym pokoleniom odkrywać świat nowych technologii.