Printelize – polska platforma pośrednicząca w usługach druku 3D on-line przeprowadziła w tym roku pierwsze, historyczne badanie polskiej branży druku 3D. Raport z tego badania został podzielony na trzy części: pierwsza część dotyczyła specyfiki firm, które wzięły udział w badaniu, druga prezentowała firmy usługowe oraz produkujące i sprzedające drukarki 3D, filamenty czy akcesoria do druku 3D, a trzecia oszacowuje wielkość rynku druku 3D w Polsce, jak również perspektywy jego rozwoju. Dwie pierwsze części zostały opublikowane odpowiednio tydzień i dwa tygodnie temu, dziś Printelize opublikowało trzecią, finalną część.
Dla przypomnienia: do badania wytypowano 138 firm, a udział wzięło w nim 97 z nich. Badanie było przeprowadzone przy pomocy ankiety telefonicznej.
Aby oszacować wielkość rynku druku 3D w Polsce, Printelize rozpoczęło tą część badania od ustalenia kto podejmuje decyzje zakupowe w firmach będących odbiorcami technologii druku 3D oraz jakie są najważniejsze branże? Na podstawie uzyskanych odpowiedzi okazało się, iż w 7 przypadkach na 10 o zakupie drukarki 3D decyduje zwykle… właściciel firmy. Tylko w 16% przypadków odpowiadał za to kierownik produkcji lub szef danego projektu, a tylko w 5% przypadków pracownik niższego szczebla (np. z działu zakupów).
Respondenci zwracali również uwagę na to, że niejednokrotnie zakup drukarki 3D ma charakter „testowy„, tzn. dana firma próbuje się w pierwszej kolejności przekonać do technologii druku 3D, a dopiero później – na podstawie doświadczeń z danym urządzeniem, podejmuje ewentualną decyzję o zakupie kolejnych. Blisko 60% klientów decydujących się na zakup drukarek 3D stanowią firmy, które równocześnie generują 90% przychodów. Główne branże, które korzystają z usług druku 3D to: branża motoryzacyjna, architektoniczna, biura konstrukcyjne, firmy z branży wzornictwa, branża reklamowa, medyczna i lotnicza.
Ciekawie prezentują się sposoby pozyskiwania klientów przez firmy z branży druku 3D. Aż 40% firm ogranicza się do promocji swoich produktów i usług z poziomu własnej strony internetowej i fanpage’a na FB, 29% pozyskuje klientów z polecenia i poprzez bezpośrednie kontakty handlowe, 20% przez portale pośredniczące w sprzedaży (np. Printelize), 8% koncentruje się na pozycjonowaniu strony www w Google, a zaledwie 3% próbuje pozyskiwać klientów poprzez targi lub różnego rodzaju eventy.
Jeśli chodzi o próbę oceny wartości rynku druku 3D, to podjęło się jej 94 respondentów:
Jeśli chodzi o planowane kierunki rozwoju to znakomita większość respondentów wskazała na rozwijanie nowych produktów, powiększanie parku maszynowego, wejście w sprzedaż / dystrybucję drukarek 3D oraz poszerzania zakresu swoich działań o nowe rynki.
Największą część trzeciej części raportu poświęcono kierunkom rozwoju branży druku 3D w Polsce. Zostały one zobrazowane na poniższej tabeli:
Na stronie Printelize.com znajduje się bardzo szczegółowa analiza każdego z powyższych kierunków wskazywanych przez respondentów. Zachęcam do lektury pełnej części raportu, jak również jego wcześniejszych części.