O ile rodzajów i marek drukarek 3D mamy na świecie setki, o tyle platform internetowych, które pomagają wykorzystać ich potencjał jest stosunkowo niewiele. Największymi i najważniejszymi są bez wątpienia Thingiverse, Shapeways, i.Materialise, Sculpteo, CG Trader, GrabCAD czy Yeggi. Od pewnego czasu do tego grona można z powodzeniem zaliczyć również holenderskie 3D Hubs – platformę skupiającą właścicieli niskobudżetowych drukarek 3D i pozyskującą dla nich zlecenia z rynku. Jeśli chodzi o Polskę, to do tej pory wszystkie pokrewne inicjatywy kończyły się większym lub mniejszym fiaskiem. Części serwisów już nie ma, pozostałe albo dryfują niepokojone przez nikogo po obrzeżach internetu, albo wciąż są zbyt młode aby liczyć się wśród szerszego grona użytkowników. Tymczasem na polskiej scenie pojawia się kolejny serwis internetowy – Printify, który ma ambicje ogólnoświatowe. Nie będzie to jednak łatwe, gdyż ideą przypomina dość mocno wspomniany… 3D Hubs.
Printify to pierwsza polska platforma automatyzująca proces wyceny i zamawiania druku 3D o zasięgu globalnym. To narzędzie przeznaczone dla właścicieli drukarek 3D i firm, które chciałyby oferować usługi druku 3D w wymiarze komercyjnym oraz wszystkich tych, którzy poszukują wykonawców takich usług. Podobnie jak 3D Hubs łączy zarejestrowanych w serwisie usługodawców – posiadaczy drukarek 3D, z użytkownikami serwisu pragnącymi zlecić usługę druku 3D. Autorami i właścicielami platformy jest łódzka firma informatyczna Webwerx, specjalizująca się w dostarczaniu wysokiej klasy rozwiązań IT, w tym systemów informatycznych i aplikacji biznesowych.
Każdy użytkownik posiadający model zapisany w formacie STL może zlecić jego druk na Printify. Po wgraniu pliku z modelem i zdefiniowaniu pożądanych parametrów wydruku jak np. technologia, materiał, kolor czy też wykończenie, użytkownik otrzymuje natychmiastową wycenę realizacji usługi przez usługodawców. Po wyborze oferty uruchamiany jest proces zamówienia, a przy jego finalizacji użytkownik kierowany jest do etapu płatności, gdzie ma możliwość wyboru między szybkimi płatnościami online lub tradycyjnym przelewem.
Jeśli chodzi o wykonawców – posiadaczy drukarek 3D, to Printify oferuje im przede wszystkim nowy kanał sprzedaży, usprawniający i optymalizujący proces wyceny i zamówienia wydruku 3D. Platforma oferuje natychmiastową ekspozycję na rynek globalny umożliwiając usługodawcom przyjmowanie zleceń krajowych, jak i zagranicznych w czterech wspieranych walutach (PLN, USD, EUR, GBP). Sama platforma dostępna jest w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej, ponadto w przygotowaniu jest wersja niemiecka.
Dużym atutem Printify ma być możliwość tworzenia własnych zaawansowanych algorytmów wyceny druku i kosztów dostawy. Dzięki temu wycena prezentowana klientowi jest uzależniona od parametrów, które faktycznie mają wpływ na koszt wykonania takiej usługi. Kolejną interesującą funkcjonalnością jest możliwość stworzenia swojego indywidualnego profilu – strony usługodawcy z wizualizacją i wyceną modeli, na którą prowadzi indywidualny adres URL np. „printify.pl/nazwa-firmy„. W ramach indywidualnego profilu klienci otrzymują wyceny pochodzące tylko od danego usługodawcy.
Wszystkie firmy, które zarejestrują swoje konta na Printify do końca września (30.09.2014) będą mogły skorzystać z obniżonej stawki prowizji (5%) do końca bieżącego roku. Prowizja od zrealizowanej transakcji jest jedynym kosztem korzystania z platformy Printify – brak jest jakichkolwiek opłat abonamentowych oraz zobowiązań czasowych. Ponadto wszystkim rejestrującym się we wrześniu Printify oferuje indywidualną pomoc przy konfiguracji konta, tak aby mogli w pełni wykorzystać potencjał narzędzia.
Printify po raz pierwszy zaprezentowało się szerszemu gronu w Londynie podczas 3D Printshow oraz na IV edycji Dnia Druku 3D w Kielcach. Choć wg zapewnień przedstawicieli Webwerx ich platforma cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i mają sporo zgłoszeń, firmę czeka mnóstwo pracy aby wyrobić sobie własną markę i zrzucić łatkę „3D Hubs„, która od początku do nich przylgnęła. Najistotniejszą różnicą pomiędzy obydwiema platformami może być wspomniany algorytm, który w Printify jest dość mocno rozbudowany, dając firmie usługowej duży wpływ na dopasowanie swojej oferty do rzeczywistości. Printify jest również bardziej otwarte na pozostałe technologie druku 3D, nie skupiając się tak bardzo na niskobudżetowym FDM jak 3D Hubs.
Jak potoczą się dalsze losy serwisu – czas pokaże, mam nadzieję iż wkrótce uda nam się wrócić do Was z większą ilością informacji na temat Printify, gdyż ma ona z pewnością duży potencjał.