BigRep to jeden z najpopularniejszych, niemieckich producentów wielkogabarytowych drukarek 3D. Na swoją rozpoznawalność zapracował przede wszystkim za sprawą modelu BigRep One. Urządzenie to wyróżnia się obszarem roboczym wynoszącym po około jednym metrze w każdej z osi. Od pewnego czasu firma skupia się również na dostarczaniu specjalistycznych tworzyw, których z powodzeniem można używać na konstruowanych przez niego urządzeniach. Jedną z ostatnich premier był filament elastyczny PRO FLEX. Zaprezentowany właśnie przez BigRep projekt ma za zadanie promować ten materiał.
Swoją przygodę z tworzywami do drukarek 3D, pracujących w technologii FDM, niemiecka firma rozpoczęła od PRO HT, który miał stać się alternatywą dla ABS. Podjęcie decyzji odnośnie produkcji tego filamentu wymusiła poniekąd flagowa konstrukcja BigRep One. Na tak dużym obszarze roboczym ciężko byłoby drukować z ABS, a pozbawianie użytkowników możliwości korzystania z tworzywa o takich właściwościach przynosiłoby efekt zniechęcający do zakupu tej drukarki 3D. PRO HT ma drukować się łatwo jak PLA, a właściwościami przypominać właśnie ABS.
PRO FLEX pojawił się w ofercie BigRep dokładnie miesiąc temu. Jego przeznaczeniem ma być również przede wszystkim druk wielkogabarytowy. Tworzywo to bazuje na TPU i zalecane jest przede wszystkim do wymagających zadań inżynierskich. Materiał ten charakteryzuje się między innymi odpornością na wysokie temperatury oraz odpornością na uderzenia w niskich temperaturach. Właściwości te idealnie wpisują się w założenia zaprezentowanego przez niemieckich inżynierów projektu, prezentującego możliwość zastosowania tego filamentu.
Przy udziale projektanta Marco Mattia Cristofori stworzono produkt użytkowy, który za sprawą swojego przeznaczenia staje się „żywą” reklamą omawianego elastomeru. Projekt ten dotyczy bowiem roweru, a chcąc być bardziej precyzyjnym, jego opon. Nie są to jednak zwykłe opony, na które z pewnością nikt nie zwróciłby nawet uwagi. Ich „wyjątkowość” wyraża się poprzez nietypowy design, opierający się na motywie ażurowym. Są to więc opony nie tylko bezdętkowe, ale też bezpowietrzne. Swoją konstrukcją nawiązują do prototypowych opon Michelina, przeznaczonych dla rynku motoryzacyjnego.
Zaprezentowane opony rowerowe najprawdopodobniej nie trafią do sprzedaży. Celem ich powstania była jedynie prezentacja możliwości wykorzystania zaprezentowanego ostatnio tworzywa. W projekcie poza samym filamentem, wykorzystano również drukarkę 3D BigRep One. Tworzywo to, dzięki swojej elastyczności sprawdza się idealnie do tego typu zastosowań.
Źródło: www.all3dp.com