Chiński mikrosilnik turboodrzutowy z druku 3D

Wiadomości z Chin zawsze wywołują poruszenie w świecie nowych technologii, a ostatnie doniesienia od Aero Engine Corporation of China (AECC) są tego doskonałym przykładem. Otóż chińska korporacja z sukcesem przeprowadziła pierwszy test w locie miniaturowego, lekkiego mikrosilnika turboodrzutowego, który został w całości wyprodukowany metodami addytywnymi. To naprawdę ogromny krok naprzód, nie tylko dla Chin, ale i dla całego globalnego przemysłu lotniczego.

Druk 3D silników – nowa era w lotnictwie

Testy, które odbyły się w Regionie Autonomicznym Mongolii Wewnętrznej, potwierdziły niezawodność i stabilność silnika w warunkach rzeczywistych. Dron wyposażony w ten innowacyjny napęd osiągnął wysokość 4000 metrów nad poziomem morza. Co więcej, ten ultralekki miniaturowy silnik odrzutowy jest pierwszym w Chinach silnikiem turboodrzutowym klasy 160 kilogramów ciągu, który został zweryfikowany w locie. Dodatkowo jest w pełni wyprodukowany z wykorzystaniem multidyscyplinarnych technik optymalizacji topologii i wytwarzania addytywnego. Takie podejście, jak dobrze wiemy, pozwala na tworzenie skomplikowanych geometrii, które są niemożliwe do uzyskania tradycyjnymi metodami.

: Miniaturowy, lekki mikrosilnik turboodrzutowy wyprodukowany metodami addytywnymi (Dzięki uprzejmości Aero Engine Corporation of China)

Mikrosilnik turboodrzutowy wyprodukowany metodami addytywnymi od Aero Engine Corporation of China (źródło: https://interestingengineering.com/innovation/3d-printed-turbojet-soars-13000-feet)

Optymalizacja topologii i redukcja masy dzięki technologii addytywnej

Zespół odpowiedzialny za rozwój silnika zastosował multidyscyplinarną optymalizację topologii, która została specjalnie dostosowana do wytwarzania addytywnego. W rezultacie udało się znacząco zredukować masę konstrukcyjną silnika, a także poprawić kluczowe wskaźniki wydajności. Zatem zanim silnik trafił do prób w locie, przeszedł serię rygorystycznych testów naziemnych, obejmujących walidację wydajności oraz ocenę żywotności. To niezwykle istotne, ponieważ bezpieczeństwo w lotnictwie jest absolutnym priorytetem.

Przyszłość drukowanych silników lotniczych

AECC podkreśliło, że ten udany debiut w powietrzu stworzy silniejsze fundamenty technologiczne dla dalszego rozwoju zaawansowanych silników lotniczych. To nie tylko otwiera nowe perspektywy dla chińskiego przemysłu lotniczego, ale także wskazuje drogę dla globalnych graczy w sektorze. Dzięki realizacji tego zoptymalizowanego projektu za pomocą druku 3D, inżynierowie mogą tworzyć złożone, zintegrowane komponenty, które są trudne lub wręcz niemożliwe do wyprodukowania przy użyciu tradycyjnych metod odlewania i kucia. W efekcie, ta droga produkcyjna stanowi potencjalną alternatywę dla konwencjonalnych procesów, które od dawna stanowią wyzwanie dla chińskiego sektora lotniczego.

Potencjał technologii druku 3D w lotnictwie

Przez dziesięciolecia Chiny zmagały się z zależnością od silników pochodzących z zagranicy, co stanowiło strategiczną i przemysłową słabość. Druk 3D oferuje drogę do uniezależnienia się, a wyróżnikiem testu AECC jest zgłaszana produkcja całego silnika za pomocą metod addytywnych.

Jeśli ten sukces będzie skalowalny, może mieć szersze implikacje dla całego przemysłu. Bezpośrednim zastosowaniem dla ultralekkiego silnika w tej klasie ciągu jest prawdopodobnie dziedzina systemów bezzałogowych. Taki napęd jest idealnie odpowiedni dla dużych, szybkich bezzałogowych statków powietrznych (UAV), otwierając nowe możliwości w logistyce, monitoringu czy obronności.

Źródło: https://interestingengineering.com/innovation/3d-printed-turbojet-soars-13000-feet https://www.aecc.com.cn/

Przewijanie do góry