Na świecie żyje około 314 milionów osób niewidomych lub niedowidzących. Aby ułatwić im życie grupa polskich wolontariuszy wymyśliła specjalny projekt. Właśnie wystartowali ze swoją nietypową kampanią na INDIEGOGO, zbierając fundusze na naprawdę szczytny cel.
Parsee to drukowane w 3D, inteligentne okulary, przeznaczone dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Zastosowana w nich technologia pozwala na rozpoznawanie tekstu, kształtów, twarzy oraz kolorów, a następnie przekazanie ich użytkownikowi gadżetu w formie dźwiękowego komunikatu, poprzez podłączone słuchawki.
Na rynku są już dostępne podobne inteligentne okulary, ale to bardzo drogi i trudny w obsłudze sprzęt. Autorzy projektu podkreślają, że produkty konkurencji nie są przystosowane do wszystkich potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Parsee mają być dostępne za darmo. Organizacja zbiera pieniądze przede wszystkim na dopracowanie prototypu okularów. Do tej pory wszystko finansowali z własnych środków.
Inteligentne okulary przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które posiadają smartfona. Stanowi on bowiem mózg całego systemu. Oprócz niego zestaw składa się oczywiście z drukowanych w 3D okularów wraz z akumulatorami, które można ładować poprzez złącze micro USB, kamerki IP, która zbiera obraz oraz słuchawek za pomocą których wszystkie informacje docierają do ucha użytkownika.
Jak to działa? Kiedy użytkownik okularów chce rozpoznać tekst lub jakiś przedmiot wciska na oprawce przycisk „Photo”. Wykonane zdjęcie przesyłane jest do smartfona, gdzie następuje rozpoznanie obrazu lub tekstu i przekazanie informacji o nim, w formie komunikatu dźwiękowego.
Cel kampanii jest szczytny, a nagrody wyjątkowe. Darczyńca może otrzymać koszulkę (datek 50$) może też wskazać potrzebującą osobę, która otrzyma za darmo zestaw Parsee (datek 199$) albo może zostać członkiem zespołu, który odpowiedzialny jest za powstanie projektu (datek 1000$). Twórcy chcą zebrać 25 000$. W chwili pisania tego tekstu „na koncie” posiadają około 750$, a zbiórka potrwa jeszcze miesiąc. Kampania zostanie dofinansowana niezależnie od tego, czy próg zbiórki zostanie przekroczony.
Pomijając walory estetyczne całej kampanii, jak i materiałów marketingowych wykorzystanych do prezentacji, idea jest godna pochwały i wsparcia chociażby jednym dolarem.
Źródło: www.indiegogo.com, www.3ders.org