Teoria to za mało – Showroomy nowym sposobem prezentacji drukarek 3D

Pojęcie Przemysłu 4.0 używane jest w Polsce coraz częściej i z roku na roku przybywa przedsiębiorstw, które wprowadzają u siebie różne innowacyjne technologie – wśród nich m.in. drukarki 3D, wykorzystywane dziś do prototypowania, modelowania, a także produkcji krótkich serii oraz części i komponentów w różnych branżach, jak chociażby pneumatyka czy elektrotechnika. Producenci wraz z partnerami dbają o to, żeby klienci mogli zobaczyć i przetestować nowe rozwiązania technologiczne na żywo – w specjalnie przygotowanych showroomach, pod okiem dobrze wyszkolonych specjalistów.

Dwa takie showroomy powstały niedawno w Polsce. Pierwszy otwarty został w centrum Gliwic przez firmę Panova, która od ponad 30 lat zajmuje się projektowaniem architektonicznym oraz urbanistyką. Druk 3D wykorzystuje w swojej codziennej pracy – głównie do przygotowywania bardzo szczegółowych modeli inwestycji i rewitalizacji budynków. W jej showroomie można zobaczyć i przetestować m.in. przemysłową drukarkę 3D – 3DGence INDUSTRY F340.

Showroom jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowania firm produkcyjnych na nowoczesne rozwiązania. Coraz więcej z nich wdraża do swoich procesów druk 3D, dlatego postanowiliśmy stworzyć miejsce, w którym będzie można z bliska poznać możliwości tej technologii – powiedział Bogusław Zbyszewski, dyrektor zarządzający Działu Nowych Technologii CADVISION, marki należącej do firmy Panova.

Jak przekonuje dyrektor marketingu firmy 3DGence, Mateusz Sidorowicz, zakup profesjonalnej drukarki 3D to dla wielu firm nadal spora inwestycja – dobrze więc, żeby były miejsca, gdzie pod okiem wykwalifikowanych osób można na żywo sprawdzić parametry i możliwości takiego sprzętu.

Zanim nasza drukarka 3D trafi do showroomu firmy partnerskiej, najpierw dokładnie szkolimy jej pracowników z obsługi urządzenia, a także z właściwości materiałów, których na rynku jest całe mnóstwo – tłumaczy Sidorowicz. – Chodzi o to, aby po takiej wizycie klient miał świadomość, że właśnie znalazł dla swojej firmy rozwiązanie dopasowane do swoich potrzeb, które pomoże mu w druku krótkich serii, prototypów czy trudno dostępnych części zamiennych.

Jak pokazać Przemysł 4.0?

Drukarkę 3DGence DOUBLE P255 można także testować w showroomie wrocławskiej firmy Ballluff, która jest globalnym dostawcą rozwiązań dla wszystkich obszarów automatyzacji.

Miejsce na taki showroom uwzględniliśmy jeszcze przed rozpoczęciem budowy naszej nowej siedziby, czyli cztery lata temu – mówi Szymon Gumółka z firmy Balluff. – Mając nowoczesny showroom, teraz również wyposażony w zaawansowaną drukarkę 3D, w rozmowach z naszymi klientami teorię możemy popierać praktyką.

Głównym trzonem showroomu Balluff jest linia modelowa do prezentacji rozwiązań z zakresu przemysłu 4.0, do której budowy wykorzystano szereg elementów wydrukowanych na drukarce 3DGence DOUBLE P255. Możliwości maszyny każdy może sprawdzić w Balluff na żywo, ponieważ drukarka jest stałym elementem wyposażenia showroomu.

Na klientach największe wrażenie robi to, że 3DGence DOUBLE P255 wyposażona została w autokalibrację, podgrzewany obszar roboczy, a ponadto posiada dwie głowice, które w bardzo łatwy sposób można wymienić. Zazwyczaj do tej pory nie mieli bowiem styczności z tak zaawansowanym sprzętem – dodaje Rafał Siwek z Balluff. – Pokazujemy, do czego taka opcja służy i jakie daje możliwości.

Materiały techniczne do druku 3D

Jak mówią pracownicy z firmy Balluff, wiele do zrobienia edukacyjnie pozostaje nadal w zakresie materiałów, z których wykonuje się dziś wydruki 3D. W większości przypadków odwiedzający showroom mają przekonanie, że wydruk jest nietrwały, rozwarstwia się i nie jest w stanie zastąpić tradycyjnych metod produkcyjnych.

Firmy są przyzwyczajone do materiałów, które na co dzień i od dawna wykorzystują w swojej działalności. Podobnych właściwości oczekują od filamentów stosowanych w drukarkach 3D – mówi Mateusz Sidorowicz z 3DGence. – Technologia druku 3D FDM daje możliwość używania wielu różnych technicznych materiałów, takich jak PEEK czy ABS. Rolą wyedukowanych w zakresie technologii przyrostowych specjalistów w showroomach jest informowanie o tym klientów i demonstrowanie takich wydruków na zaawansowanym, nieawaryjnym sprzęcie.

Technologia druku 3D od kilku lat mocno ewoluuje. Wszyscy pamiętają chyba, jak w firmach zaczynano od drukowania drobnych plastikowych części. Dziś, dzięki dobrym drukarkom, szkoleniom, showroomom, a także coraz większej rzeszy wyszkolonych pracowników znających się na rzeczy druk 3D ma szansę stać się ważną częścią każdego przedsiębiorstwa.

Potencjał rozwiązania jest ogromny – nie warto go lekceważyć. Pomimo tego, że dobry sprzęt to duża inwestycja, ci, którzy wprowadzą tę technologię w swoich fabrykach wcześniej niż inni, mogą wiele zyskać w stosunku do konkurencji.

Scroll to Top