Swoboda projektowania wydruków wykonanych metodą HP Multi Jet Fusion umożliwia tworzenie wysokiej jakości zindywidualizowanych prototypów i części, odpornych na działanie środowiska morskiego. Ubi Maior Italia to firma wytwarzająca wyposażenie żeglarskie, która projektuje i produkuje wyposażenie wysokiej klasy z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów strukturalnych, dla zapewnienia łatwej kontroli i optymalnych właściwości użytkowych łodzi. Wysoce wykwalifikowani specjaliści Ubi Maior z Działu Produkcji oraz Działu Inżynierii i Projektowania ściśle współpracują ze sobą w celu stworzenia szerokiego asortymentu zindywidualizowanych produktów dla klientów firmy.
Wszystkie części Ubi Maior posiadają certyfikat jakości ISO 9001 i są kontrolowane w zakładzie Ubi Maior przez certyfikowane laboratoria zewnętrzne. Przechodzą też próby w środowisku morskim. Linie produktów do żagli, bloków i elementów pokładu obejmują części standardowe oraz komponenty zindywidualizowane, spełniające wyjątkowe potrzeby klientów.
Elementy żaglówek wyścigowych muszą być lekkie i bardzo wytrzymałe, aby sprostać nieprzyjaznym warunkom środowiska, w których pływają łodzie. Bloki łożysk wałeczkowych – część linii “Regatta (RT)” Ubi Maior, przenoszą duże obciążenia i służą do trymowania żagli i naprężania lin wspierających maszt. Bloki te, zazwyczaj wykonane z tytanu lub stali, muszą wytrzymać obciążenie do 13 ton poprzez pochłanianie sił bezpośrednich i bocznych, w celu minimalizacji tarcia obrotowego.
Żagle łodzi wyścigowych muszą zapewniać możliwość szybkiego dostosowania do warunków pogodowych i żeglarskich. Do sterowania żaglem żeglarze stosują rolery zamocowane do dzioba łodzi, składające się z bębna i krętlika obracającego prętem, co umożliwia załodze zwinięcie żagla w razie potrzeby.
Do wytwarzania elementów tych urządzeń firma Ubi Maior stosowała do tej pory frezowanie CNC, z wykorzystaniem pełnej przepustowości używanych urządzeń. Niektórych elementów i kształtów nowszych części nie dało się wytworzyć techniką CNC z uwagi na ograniczone możliwości frezarek w zakresie tworzenia złożonych geometrii i otworów. Dlatego firma szukała innych sposobów wytwarzania tych komponentów, przeprojektowanych przez projektanta jachtów, Vieri Abolaffio.
Firma Ubi Maior zaczęła wykorzystywać technologię HP MJF z udziałem dostawców zewnętrznych, wykorzystując ją do tworzenia prototypów części wytwarzanych wcześniej poprzez frezowanie CNC. Ponieważ części były przeznaczone do żaglówek, musiały być odporne na działanie wody, promieniowania UV oraz ciepła. Pierwszym urządzeniem wydrukowanym za pomocą HP Multi Jet Fusion była stożkowa klatka walcowa utrzymująca na miejscu tytanowe walce, stanowiące część większego zespołu wózka. Zespół wózka to element rolerów strukturalnych, zapewniający naprężenie frontowej części przedniego żagla.
Elementy tego zespołu krążków o wysokiej wytrzymałości można wykonać z aluminium, tytanu lub stali, ale też z HP 3D HR PA 12. Tytanowe wałki pochłaniają główną część obciążenia, ale przytrzymująca je klatka składa się z zespołu dwóch części wykonanych z HP 3D HR PA 12. Po przyrostowym wytworzeniu tych klatek z HP 3D HR PA 12, firma Ubi Maior stwierdziła, iż zespół wykazywał niskie tarcie obrotowe i mógł wytrzymać wysokie obciążenia wytwarzane przez naprężenie masztu i żagli łodzi.
Ubi Maior twierdził, że części wytworzone w technologii HP MJF z materiału HP 3D HR PA 12 są lżejsze, ale też mniej sztywne niż elementy wytworzone w drodze frezowania, co pomogło w redukcji całkowitej wagi łodzi, umożliwiając uzyskanie lepszych wyników bez narażania funkcjonalności. To właśnie ta swoboda projektowania umożliwiła Ubi Maior umieszczenie logotypu i zabarwienie zakrzywionej części na czarno, co poprawiło ogólny wygląd części.
Firmy zainteresowane zakupem lub przetestowaniem technologii druku 3D HP Multi Jet Fusion proszone są o kontakt z firmą Integart. Sp. z o.o.
Źródło: www.drukarki3dhp.pl (materiały prasowe / wszystkie prawa zastrzeżone)