Blender to jeden z najbardziej popularnych (i darmowych) programów do modelowania 3D typu open source, który z powodzeniem jest wykorzystywane przez projektantów specjalizujących się w druku 3D. Program powstał w 1994 roku i od tamtej pory przeszedł gigantyczną liczbę update’ów, stając się potężnym narzędziem używanym przez tysiące użytkowników na całym świecie do tworzenia wszelkiego rodzaju zasobów 3D.
To co odróżnia Blendera od typowych programów do projektowania klasy CAD, to jego ukierunkowanie na modelowanie (rzeźbienie) 3D. Nie jest to najszczęśliwszy wybór gdy trzeba zaprojektować model stricte techniczny, parametryczny, o przeznaczeniu stricte przemysłowym, jednakże jest doskonałym narzędziem do projektowania wszelkiego rodzaju figurek, obiektów pokazowych, czy nawet architektonicznych (lecz również w bardziej artystycznym wydaniu).
Blender przez lata otrzymywał znaczące wsparcie finansowe od swojej społeczności, jednakże jak zawsze w przypadku tego typu inicjatyw społecznościowych, suma datków jest „wystarczająca” na dalsze rozwijanie projektu, ale trudno mówić tu o jakimkolwiek przepychu.
Fundacja rozwijająca Blender oferuje szereg poziomów wsparcia:
- korporacyjny, brązowy = 6 tysięcy EUR / rok
- korporacyjny srebrny = 12 tysięcy EUR/rok
- korporacyjny złoty = 30 tysięcy EUR/rok.
Niedawno do grona firm wspierających rozwój Blendera dołączyło Apple – jedna z największych korporacji technologicznych na świecie. Jak przystało na swój status (i posiadane zasoby…) Apple postanowiło udzielić wsparcia na nieco innym poziomie i dołączyło do Fundacji Blender Development jako „Patron Member”. Oznacza to, że będzie przekazywać 120 tysięcy EUR rocznie lub więcej, jest jednak całkiem prawdopodobne, że wkład Apple będzie znacznie wyższy niż minimum potrzebne dla osiągnięcia tego poziomu…
Dzięki dodatkowym możliwościom finansowym Blender będzie teraz mógł przeżuwać swoją bardzo długą listę ulepszeń i nowych próśb o nowe funkcje, a także szybciej usuwać błędy.
Źródło: www.blender.org