Bugatti kontynuuje prace nad zastosowaniem technologii przyrostowych do ulepszania swojego supersamochodu. Na targach w Hanowerze zaprezentowano prototypowy system regulacji spoilera, opracowany wspólnie z Siemensem i częściowo wydrukowany przestrzennie z tytanu.
Napędzany ośmiolitrowym, 1500-konnym silnikiem W16, Bugatti Chiron może niektórym wydać się nieco za mało sportowy. Na szczęście Bugatti zauważyło ten problem i w marcu bieżącego roku pokazało udoskonaloną wersję Sport. Masę pojazdu obniżono o niebagatelne 18 kg, co pozwoliło obciąć o 5 sekund czas okrążenia toru testowego Nardò we Włoszech. Główne zmiany to nowe koła, końcówki tłumika oraz… wycieraczki z włókna węglowego i cieńsza tylna szyba.
Zmiany mogą wydawać się kosmetyczne, ale poprawianie jednego z najbardziej super spośród supersamochodów jest trudnym zadaniem i wymaga zaangażowania najnowszych zdobyczy techniki. Jednocześnie Chiron Sport nie jest raczej ostatnim słowem Bugatti. W styczniu opisywaliśmy rozwijane przez firmę drukowane przestrzennie z tytanu zaciski hamulcowe. Teraz na Hannover Messe prezentowany jest nowy system wysuwania i regulacji spoilera.
Nowy układ powstał w wyniku współpracy Bugatti z Siemensem. Rozwiązania stosowanego do tej pory w Chironach na pewno nie można nazwać niedopracowanym. Mimo to, dzięki zastosowaniu cyfrowej platformy Siemensa, udało się zaprojektować i wydrukować system regulacji spoilera o połowę lżejszy (choć równie wytrzymały).
Platforma Siemensa skupia oprogramowanie pozwalające przenieść wszystkie etapy projektowania do komputera i eliminuje konieczność uciążliwej zmiany formatu i transferowania danych pomiędzy różnymi programami. W skład pakietu wchodzi nawet wirtualny tunel aerodynamiczny oraz tory testowe. Możliwe jest także przygotowanie części do wydruku oraz optymalizacja procesów obróbki końcowej.
Prototypowy system regulacji spoilera składa się z elementów wydrukowanych przestrzennie z tytanu (SLM) oraz kompozytowych rurek z włóknem węglowym, które są czterokrotnie lżejsze i jednocześnie wytrzymalsze od stalowych odpowiedników. Pokryto je powłoką ceramiczną w celu ograniczenia oporu powietrza.
Producent nie precyzuje, czy nowe, drukowane elementy trafią do produkcyjnej wersji Chirona. Biorąć pod uwagę liczbę wersji specjalnych jego poprzednika, a przede wszystkim – przedział cenowy, w którym opcje wyposażenia za setki tysięcy euro nie robią na kupujących wrażenia, można spodziewać się, że pojawią się przynajmniej w wybranych egzemplarzach. Proponowałbym także usunięcie w nich elektronicznego ograniczenia szybkości do 420 km/h. Taki wariant mógłby nazywać się Bugatti Charon.
źródła: community.plm.automation.siemens.com, www.3dprintingmedia.network, www.bugatti.com