Jak działa laboratorium druku 3D SEAT?

Hiszpański producent samochodów SEAT, będący częścią koncernu Volkswagen, od lat korzysta z rozwiązań z zakresu technologii przyrostowych. I chociaż informacje o wykorzystania druku 3D przez tą markę nieczęsto dostają się do mediów, firma sukcesywnie wykorzystuje je w optymalizacji produkcji.

Kilka dni temu na stronie producenta samochodów opublikowany został wpis, którym SEAT przedstawia realia swojej pracy z technologiami druku 3D. W laboratorium druku 3D wytwarzanie przyrostowe wykorzystywane jest na wielu etapach pracy specjalistów SEAT – zarówno w trakcie etapu projektowania czy prototypownia jak i produkcji finalnych części oraz wyposażenia.

W SEAT korzysta się z szeregu technologii przyrostowych – w skład parku maszynowego wchodzi 9 drukarek 3D, w tym system HP Jet Fusion, urządzenia pracujące w technologii SLS oraz PolyJet i drukarki FFF. Dzięki temu specjaliści SEAT mają szansę wykorzystać różnorodność technologii addytywnych i dopasować je do optymalnych dla nich zastosowań.

Średnio, każdego dnia w laboratorium druku 3D SEAT drukowane jest 50 elementów, a każdego miesiąca zużywa się 80 kilogramów proszku poliamidowego oraz 6 rolek materiałów termoplastycznych. W firmie wykorzystuje się filamenty wzmacniane włóknem węglowym, które wykazują podwyższone właściwości mechaniczne przy niskiej wadze.

Zdaniem pracowników SEAT, przyszłość przemysłu samochodowego to personalizacja i dostosowanie produktu do określonych potrzeb klienta. Podkreślają również potencjał jaki drzemie w produkcji części zamiennych na zamówienie klienta, w chwili, kiedy są one potrzebne.

Włączenie technologii druku 3D w prace w wielu działach przyspieszyło tworzenie nowych rozwiązań. Jak przyznają przedstawiciele firmy, za sprawą technologii addytywnych proces projektowania i produkcji skrócono z kilku tygodni do kilkunastu godzin, co miało znaczny wpływ na ich wydajność. Wynika to m.in. z braku konieczności czekania na wykonanie formy wtryskowej. Za sprawą druku 3D możliwe jest również szybkie nanoszenie poprawek i optymalizacje projektowe, tak aby osiągać najwyższą jakość i sprostać wymaganiom klienta.

Ponad 80% wydruków 3D realizowanych w SEAT to prototypy oraz specyficzne narzędzia, które optymalizują pracę na hali produkcyjnej i linii montażowej. Dużą część wydruków stanowią też elementy do pojazdów pokazowych lub niestandardowe części zamienne, które wyszły już ze standardowej produkcji.

Źródło: seat-mediacenter.com

Scroll to Top