Mercedes Benz Trucks, w ślad za Airbusem przekuwa w czyny obietnice o wdrażaniu technologii addytywnych do regularnej produkcji części swoich maszyn. Zgodnie z zapowiedziami z lipca zeszłego roku, koncern przedstawił pierwsze części zamienne do swoich samochodów ciężarowych wykonane przy użyciu profesjonalnych maszyn, pracujących w technologii selektywnego spiekania proszków metalowych.
Częścią zamienną, która jako pierwsza zeszła z linii produkcyjnej jest pokrywa termostatu dedykowana pojazdom ciężarowym (jak i również starszym modelom marki Unimog). Element przeszedł pomyślnie testy wytrzymałościowe, spełniając tym samym rygorystyczne kryteria dowodzące niezawodności marki. Według Andreasa Deuschle, szefa działu marketingu i obsługi klienta Mercedes-Benz Trucks, wprowadzenie technologii przyrostowych w proces produkcji elementów zapasowych jest kolejnym dowodem czołowej pozycji koncernu wśród globalnych producentów z branży motoryzacyjnej.
Zastosowanie technologii oferowanej przez producenta drukarek 3D EOS, wykorzystującego jako materiał budulcowy proszki metaliczne, pozwala na produkcję metalowych części zapasowych przy zachowaniu najwyższej jakości. Jak zapewniają specjaliści z Mercedes-Benz Trucks, drukowane 3D elementy wykazują tożsamą funkcjonalność oraz trwałość jak części wykonywane konwencjonalnymi metodami. Sam proces wytwarzania pozwala na znaczną oszczędność materiału w stosunku do metod substraktywnych – niezużyty w procesie druku 3D proszek aluminiowy zostaje poddany oczyszczaniu, następnie wykorzystany ponownie dzięki procesowi recyklingu.
Technologia laserowego spiekania proszków metalowych w niedługim czasie może zostać wprowadzona do produkcji innych części zapasowych – wśród nich wymieniane są zewnętrzne elementy silnika, układu chłodzenia, skrzyni biegów czy podwozia. Metoda otrzymywania elementów na podstawie wirtualnego modelu ma szansę okazać się szczególnie cenna w przypadku części zamiennych dla wycofanych z produkcji modeli samochodów. Zgromadzenie modeli przestrzennych każdego elementu zamiennego w dużej, łatwo dostępnej bazie danych i wytwarzanie ich dzięki technikom przyrostowym może wiązać się także z redukcją wysokich kosztów magazynowania czy wysyłki.
Jak twierdzą producenci ich przyszłym priorytetem jest jak najszybsza dostawa części zamiennych – niezależnie od modelu serwisowanej ciężarówki. Technologie addytywne dają możliwość modyfikacji klasycznego łańcucha dostaw części zamiennych oraz modyfikowanych na życzenie klienta szczególnie w przypadku pojazdów, których produkcja seryjna zakończyła się lata temu.
Źródło: 3dprintingbusiness.directory