Autodesk wydał właśnie najnowszą wersję programu Meshmixer oznaczoną jako 3.0. Jest to soft, który wchodzi w skład grupy Autodesk 123D. Służy on między innymi do tworzenia modeli 3D oraz oczyszczania wykonywanych przez nas skanów 3D. Po raz pierwszy został zaprezentowany „światu” 19 stycznia, na konferencji SIGGraph 2016. Zmian jest całkiem sporo, ale postaram się pokrótce przybliżyć te najciekawsze.
Jedną z najważniejszych, wprowadzonych zmian jest opcja, którą docenią przede wszystkim projektanci, którzy tworzą złożone obiekty. Dzięki niej możemy tworzyć modele, które mają być drukowane z różnych materiałów lub z różnych kolorów. Zaimplementowana funkcjonalność pozwala na manipulowanie oraz dekonstrukcję brył 3D w nieco odmienny sposób niż odbywało się to dotychczas. Mając na „stole” gotowy zaprojektowany obiekt możemy, za pomocą kilku kliknięć, podzielić go na dowolne regiony. Obszary te, traktowane są przez program jako odrębne elementy tego samego modelu. Po zaznaczeniu tych stref, mogą one być dowolnie modyfikowane, bez naruszenia kształtu całości projektu.
Narzędzie to pozwala projektantowi na zaoszczędzenie czasu, który musiałby poświęcić na tworzenie każdego elementu oddzielnie. Dodatkowym ułatwieniem jest opcja automatycznego podziału modelu, na podstawie markerów umieszczanych na powierzchni.
Kolejną, istotną nowością jest opcja Unwrap. Jest to funkcja, którą mogą docenić wszyscy posiadacze ploterów laserowych. Pozwala ono na „spłaszczenie” powierzchni 3D do powierzchni 2D. Następnie model taki może zostać wyeksportowany jako plik SVG.
Interesującym, nowym narzędziem jest też Units/Dimensions. Daje nam ono możliwość precyzyjnego skalowania modeli 3D. Dzięki niemu jesteśmy w stanie wprowadzić zmiany wymiarów w poszczególnych regionach, a oprogramowanie automatycznie przeliczy je również dla pozostałych obszarów.
Na koniec krótka prezentacja omówionych funkcjonalności
Źródło: www.3ders.org
Zdjęcia: [1] [2] [3]