Nowy, napędzany wodorem BMW iX5 z częściami wydrukowanymi w technologii druku 3D

BMW Group rozpoczyna produkcję nowego modelu auta – BMW iX5 Hydrogen. Produkcja pojazdu napędzanego wodorem odbywa się w zakładzie zlokalizowanym w Monachijskim Centrum Badań i Innowacji (FIZ). Liczne komponenty są produkowane wyłącznie dla tego modelu auta, a niektóre z nich powstają w Additive Manufacturing Campus – centrum kompetencji BMW Group w zakresie druku 3D, które zostało uruchomione w czerwcu 2020 r.

BMW iX5 Hydrogen przechodzi przez wszystkie zwyczajowe etapy produkcji, począwszy od blacharni, przez lakiernię i montaż, aż do końcowej kontroli każdego pojazdu. Następnie każdy pojazd przechodzi kompleksową kontrolę działania w centrum testowym BMW Group w Aschheim.

BMW iX5 Hydrogen to pierwszy w historii Sports Activity Vehicle (SAV) wyposażony w technologię wodorowych ogniw paliwowych. Samochód przeszedł już intensywny program testów w wymagających warunkach w fazie rozwojowej i od wiosny 2023 r. będzie wykorzystywany jako demonstrator technologii lokalnej mobilności bezemisyjnej w wybranych regionach Europy.

„Wodór to wszechstronne źródło energii, które ma do odegrania kluczową rolę w dążeniu do neutralności klimatycznej” — powiedział Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój. „Jesteśmy pewni, że wodór znacznie zyska na znaczeniu dla indywidualnej mobilności, dlatego uważamy, że połączenie systemów napędu elektrycznego z akumulatorami i ogniwami paliwowymi jest rozsądnym podejściem w dłuższej perspektywie. Ogniwa paliwowe nie wymagają również żadnych krytycznych surowców, takich jak kobalt, lit czy nikiel, więc inwestując w tego typu układ napędowy, wzmacniamy również geopolityczną odporność BMW Group. Nasza flota testowa BMW iX5 Hydrogen pozwoli nam zdobyć nowe i cenne informacje, które umożliwią nam zaprezentowanie klientom atrakcyjnej gamy produktów, gdy gospodarka wodorowa stanie się powszechną rzeczywistością”.

BMW iX5 Hydrogen powstaje w pilotażowej fabryce BMW Group w Centrum Badań i Innowacji w Monachium, zatrudniającej 900 osób. Każda z nich pracuje jednocześnie nad maksymalnie sześcioma projektami pojazdów i ma za zadanie zapewnić gotowość zarówno produktu, jak i procesu produkcyjnego do produkcji seryjnej. W przypadku BMW iX5 Hydrogen specjaliści w dziedzinie technologii wodorowej, rozwoju pojazdów i wstępnego montażu nowych modeli ściśle ze sobą współpracowali, aby zintegrować najnowocześniejszą technologię napędu i magazynowania energii.

Fabryka BMW Group Spartanburg w USA dostarcza podstawowe pojazdy dla modelu wodorowego, który został opracowany na platformie BMW X5. Są one wyposażone w nowy zespół podłogi w warsztacie nadwozia zakładu pilotażowego, który umożliwia umieszczenie dwóch zbiorników wodoru w tunelu środkowym i pod tylnym siedzeniem. Specyficzne dla modelu układy elektryczne 12 V i 400 V, wysokowydajny akumulator, silnik elektryczny i ogniwo paliwowe są integrowane na etapie montażu wraz ze standardowymi częściami produkcyjnymi. Umieszczony w obszarze tylnej osi wraz z wysokowydajnym akumulatorem silnik elektryczny jest produktem obecnej technologii BMW eDrive piątej generacji, stosowanej również w modelach akumulatorowych i hybrydowych typu plug-in BMW. Systemy ogniw paliwowych znajdujące się pod maską BMW iX5 Hydrogen są produkowane od sierpnia tego roku w wewnętrznym centrum kompetencyjnym BMW ds. wodoru w Garching na północ od Monachium.

BMW iX5 Hydrogen łączy w sobie wszystkie zalety lokalnie bezemisyjnego układu napędowego z wyjątkową użytecznością na co dzień i możliwościami na długich trasach. To sprawia, że technologia wodorowych ogniw paliwowych stanowi atrakcyjną, uzupełniającą alternatywę dla elektrycznego układu napędowego. Dotyczy to zwłaszcza klientów, dla których niezbędne są krótkie postoje na tankowanie i duże zasięgi, a także regionów, w których wciąż brakuje odpowiedniej infrastruktury do ładowania.

Źródło: www.press.bmwgroup.com
Zdjęcia: www.press.bmwgroup.com (materiały prasowe / wszystkie prawa zastrzeżone)

Scroll to Top