Olli 2.0. – elektryczny autobus, wydrukowany 3D w 80%

Ponad rok temu pisaliśmy o tym, że firma Local Motors pozyskała dofinansowanie w kwocie 1 miliarda (!) USD na rozwój drukowanego w 3D, autonomicznego minibusa. Teraz firma przedstawiła wyniki swojej pracy w postaci najnowszego modelu pojazdu – Olli 2.0.

Pierwsza wersja autonomicznego minibusa została przedstawiona światu blisko trzy lata temu. Wtedy to temat samojezdnych, nowoczesnych pojazdów zyskiwał dopiero na popularności. Pierwsza wersja zasilanego elektrycznie pojazdu niemalże pod każdym względem odbiegała od ówczesnego wyobrażenia o autobusach. Przeznaczony dla maksymalnie 12 osób, osiągający prędkość 40km/h i wyposażony w szereg czujników, kamer i radarów oraz system sztucznej inteligencji dla motoryzacji od IBM – IoT for Automotive – był w pełni autonomiczny.

Z biegiem ostatniej dekady Local Motors od niewielkiego start-up’u urosło do rangi istotnego gracza na rynku innowacji. Przez wszystkie lata firma postrzegała jednak technologie addytywne jako mocną stronę swojej działalności, według której tworzyła swój model biznesowy.

Teraz światło dzienne ujrzał Olli 2.0., który w przeciwieństwie do swojego starszego brata jest czymś więcej niż prototypem koncepcyjnym. Elektryczny pojazd ma znaleźć zastosowanie tam, gdzie jego niska prędkość (w obu modelach identyczna) stanowi atut – tj. wszelkiego rodzaju place, zamknięte parkingi czy kampusy.

Co warte podkreślenia, elementy Olli 2.0. w 80% procentach zostały wykonane z wykorzystaniem technologii druku 3D, głównie metodą BAAM opracowanej przez Oak Ridge National Laboratory. Modułowa konstrukcja daje szerokie pole do zmian i persoanlaziacji niektórych elementów, zgodnie z wymaganiami użytkowników

W porównaniu do poprzedniego modelu zasięg pojazdu zwiększył się – teraz na jednym tankowaniu pojazd może przejechać nawet 100 mil. Ulepszone zostały również elementy konstrukcyjne i wyposażenie, a zaimplementowane rozwiązania informatyczne robią wrażenie – Olli 2.0. posiada m.in. system nagłośnienia zwracający uwagę pieszych, a także wewnętrzne interfejsy do komunikacji z użytkownikiem, oparte o rozwiązania AI.

Local Motors współpracuje z szeregiem firm i organizacji badawczych – wśród nich m.in. Oak Ridge National Laboratory, Goodyear, Protean oraz szereg start-up’ów pracujących w obszarze nowoczesnych technologii. Produkcja ich najnowszego urządzenia już się rozpoczęła, a pierwsze sztuki trafią do beta testerów jeszcze w tym roku.

ZOBACZ: Od koncepcji do produktu – rola druku 3D w tworzeniu alternatywnych środków transportu

Źródło: 3dprintingmedia.network

Scroll to Top