Koncern BMW jako światowy potentat przemysłu automotive od blisko trzech dekad wykorzystuje technologie przyrostowe – początkowo stosował je jedynie w projektowaniu i procesach szybkiego prototypowania, obecnie wykorzystywane są także w produkcji istotnych części konstrukcyjnych. Niedawno firma zaprezentowała nowy model BMW i8 Roadster – zastosowanie technologii addytywnej (SLM) do wytworzenia zoptymalizowanych elementów konstrukcyjnych samochodu pozwoliło na zwiększeniu ich wytrzymałości przy jednoczesnej redukcji wagi.
Zainspirowani możliwościami technologii addytywnych, koncern postanowił sukcesywnie poszerzać zakres prowadzonych projektów z branży motoryzacyjnej o kolejne, różnorodne aplikacje druku 3D. Wśród najnowszych rozwiązań proponowanych przez specjalistów z BMW na szczególną uwagę zasługuje projekt dedykowany użytkownikom samochodów marki MINI.
Już w pierwszej połowie 2018 roku swoją premierę rynkową będzie miało MINI Yours Customized, rozwiązanie od BMW pozwalające użytkownikom Mini Cooper’ów na personalizację swoich samochodów poprzez zastosowanie technologii druku 3D. Twórcy jako jeden z powodów rozwijania projektu podają fakt, że fani marki tworzący międzynarodową społeczność MINI cenią indywidualność a ich uwaga zawsze skupiała się wokół oryginalnych akcesoriów czy specjalnego wyposażenia. Teraz dzięki usłudze oferowanej przez BMW tworzenie unikalnych elementów wyposażenia (sygnowanych nawet własnym imieniem) będzie jeszcze łatwiejsze. A więc, jak to działa?
Producent oferuje użytkownikom możliwość zakupu przez sklep internetowy spersonalizowanych elementów wyposażenia auta, które, można optymalizować i dowolnie zmieniać za pomocą (wnioskując z klipu promocyjnego) dedykowanej platformy. Użytkownik może dowolnie dostosowywać wybrane części pod kątem koloru, faktury czy dodatkowych czynników, nadających elementowi indywidualny charakter. Dodatkowo, może jednocześnie wzbogacić detal o pole tekstowe, aby podkreślić dowolną część wiadomością lub wpisać swoje imię czy logo firmy.
Jak na razie producent daje możliwość personalizacji kilku detali, wśród nich:
- LEDowe listwy umieszczane w progach,
- projektory drzwiowe (pozwalające na wyświetlanie obrazu na podłożu podczas otwierania drzwi),
- ozdobne elementy deski rozdzielczej po stronie pasażera,
- fragmenty obudowy bocznych kierunkowskazów samochodu.
Specjalna platforma, będąca nieodzownym elementem sklepu internetowego, daje użytkownikom swobodę twórczą i możliwość wyrażenia własnej osobowości poprzez wirtualną edycję części swojego auta – co ciekawe, gotowe projekty można udostępniać za pośrednictwem mediów społecznościowych. Jak przyznają specjaliści z BMW, etap projektowania pozwala na kreatywną interakcje pomiędzy klientem a producentem, co pozycjonuje MINI jako wyznacznik trendów w zakresie orientacji na klienta, rozwoju usług cyfrowych a także wdrażania innowacji do standardowych procesów produkcyjnych.
Zindywidualizowane projekty części trafiają do odpowiednich zakładów produkcyjnych w Niemczech i są wytwarzane poprzez zastosowanie m.in. technologii przyrostowych. Wcześniej zawarte współprace pomiędzy BMW a czołowymi firmami z branży druku 3D (wśród nich Carbon, EOS czy HP) są gwarancją produkcji części z najwyższej jakości materiałów z wykorzystaniem profesjonalnych urządzeniach addytywnych. Elementy następnie dostarczane są do klientów w ciągu zaledwie kilku tygodni – ich montaż jest na tyle prosty, ze można wykonać go samodzielnie lub u lokalnego dealera marki.
Inicjatywa podjeta przez MINI jest niewątpliwie dużym krokiem w kierunku personalizacji przedmiotów codziennego użytku – projekty związane z indywidualizacją pojazdów realizuje m.in. Daimler. Jak na razie producenci nie ujawnili jeszcze przedziału cenowego, jednak sądząc po niestandardowym charakterze usługi jej koszt najprawdopodobniej będzie dość wysoki (tak jak i samego samochodu).
Źródło: 3dprint.com