Stratasys – jeden z największych producentów drukarek 3D na świecie oraz twórca technologii FDM i PolyJet, nawiązał współpracę z Radford – globalną marką samochodów luksusowych, w celu wyprodukowania ponad 500 części na potrzeby wprowadzanego właśnie na rynek samochodu sportowego Lotus Type 62-2.
W filmie dokumentalnym „Radford Returns” produkcji Discovery+, przedstawiono historię budowy nadwozi samochodowych z wykorzystaniem technologii XXI wieku. Film przedstawia konstruktora Ant Anstead’a oraz byłego mistrza Formuły 1 i kierowcę wyścigowego Jensona Buttona, którzy wspólnie pracują nad stworzeniem retro-nowoczesnego supersamochodu Lotus Type 62-2. W dokumencie przedstawiono cały proces tworzenia auta – od projektowania i prototypowania, poprzez tworzenie oprzyrządowania, na finalnej produkcji części produkcyjnych z wykorzystaniem technologii FDM, PolyJet i SLA kończąc.
Aby wyprodukować dwa pierwsze samochody, ponad 500 części zostało wydrukowanych na drukarkach 3D w Radford Studio – firmie projektowej i inżynieryjnej Aria Group. Korzystając z oprogramowania do zarządzania przepływem pracy GrabCAD Shop Stratasys, zespół Radford planował i śledził swoje wydruki 3D w pięciu różnych lokalizacjach na całym świecie, korzystając z floty 20 różnych drukarek 3D Stratasys jednocześnie. Była to przekonywująca demonstracja produkcji rozproszonej. Asortyment drukarek Stratasys obejmował drukarki 3D F900, F770, Fortus 450mc, F370 i J55, z których każda służyła do stworzenia części o różnych właściwościach.
Dzięki wykorzystaniu różnych drukarek 3D i technologii zespół był w stanie wyprodukować części, takie jak duży, solidny rdzeń warstwowy z kompozytową zaporą ogniową, wydrukowany w dwóch połówkach na drukarce 3D Stratasys F900 z żywicy ULTEM 1010. Część została sklejona w jeden element, a następnie owinięta włóknem węglowym bez użycia narzędzia do układania. Konstrukcja zapory obejmowała złożone elementy montażowe głośników wewnętrznych, mocowanie wlewu paliwa i bagażnik.
Ponadto wiele elementów zewnętrznych, takich jak obudowy lusterek bocznych, kanały chłodnicy i otwory wentylacyjne nadwozia, zostało wydrukowanych z materiałów Nylon 12 Carbon Fibre i ASA. Liczne wsporniki montażowe w całym samochodzie zostały wydrukowane z nylonu 12 CF ze względu na wiele czynników, w tym wymagania wytrzymałościowe, agresywny harmonogram projektu i całkowitą swobodę projektowania.
Stratasys będzie nadal wspierać projekt Radford Lotus Type 62-2 za pomocą drukowanych w 3D części produkcyjnych w różnych technologiach druku 3D firmy, w tym FDM®, SAF, stereolitografii i programowalnej fotopolimeryzacji P3.
Źródło: materiały prasowe Stratasys