voxeljet drukuje rdzenie odlewnicze do produkcji całkowicie elektrycznego Cadillaca CELESTIQ

voxeljet – producent wielkoformatowych drukarek 3D do druku 3D z piasku oraz firma Tooling & Equipment International (TEI) – jeden z największych użytkowników systemów firmy w USA, rozszerzyły współpracę, w ramach której TEI zakupiło trzecią drukarkę 3D – VX4000. Jako dostawca General Motors, TEI wykorzystuje największą na świecie piaskową drukarkę 3D do produkcji odlewanych rdzeni, do seryjnej produkcji wielkoformatowych, lekkich elementów konstrukcyjnych do Cadillaca CELESTIQ.

Wdrażając druk 3D przy opracowywaniu i konstruowaniu komponentów, producenci mogą realizować zupełnie nowe projekty zoptymalizowane pod kątem funkcji. Dostawcy odnoszą korzyści z szybkiej i elastycznej integracji rdzeni drukowanych w 3D z istniejącymi liniami produkcyjnymi.

TEI, ekspert w dziedzinie wysoce złożonych odlewów dla przemysłu inżynieryjnego i produkcyjnego, współpracuje z voxeljet od 2018 roku i jest jedyną firmą w USA, która posiada trzy drukarki 3D VX4000 voxeljet. Są to największe na świecie drukarki 3D do piasku, posiadające objętość roboczą na poziomie 4 x 2 x 1 metra. Dzięki trzeciemu VX4000 TEI zwiększyło swoje moce produkcyjne do 2,5 miliona litrów rocznie. Dzięki temu amerykańska firma może realizować kolejne technicznie wymagające projekty, takie jak seryjna produkcja lekkich elementów konstrukcji podwozia w pełni elektrycznego Cadillaca CELESTIQ.

Nowatorska konstrukcja podwozia składa się z sześciu dużych, precyzyjnie odlewanych piaskowo części aluminiowych. Aby zrealizować złożone struktury tak ekonomicznie i jak najlżej, TEI stosuje wytwarzanie addytywne w produkcji wszystkich rdzeni wewnętrznych. Pozwala to na włączenie elementów usztywniających do profili zamkniętych, co nie jest ekonomicznie wykonalne przy konwencjonalnej produkcji. Do produkcji każdego podwozia pojazdu wykorzystuje się łącznie 51 rdzeni z piasku wytwarzanych metodą addytywną.

TEI drukuje je za pomocą drukarek VX4000, z których każda drukuje setki wewnętrznych rdzeni dla kilku zestawów pojazdów w ciągu zaledwie jednej nocy. Po wydrukowaniu rdzenie są wygładzane, pokrywane powłoką ognioodporną, umieszczane w formach piaskowych i ostatecznie odlewane w niskociśnieniowym procesie zalewania. Każdy z sześciu odlewów zmniejsza liczbę części o 30 do 40 elementów w porównaniu z typową konstrukcją tłoczoną. Ponieważ każda część konstrukcyjna ma w pełni obrobione interfejsy, sześć odlewów można precyzyjnie zmontować i zachować bardzo wąskie tolerancje podczas produkcji zespołu.

Wielkoformatowe drukowanie form i rdzeni na drukarkach 3D VX4000 sprawia, że produkcja jest odchudzona, a przez to szybsza i bardziej ekonomiczna w porównaniu z produkcją konwencjonalną. Trzeba wyprodukować znacznie mniej elementów, co upraszcza i przyspiesza prace montażowe. Ponadto druk 3D z piasku umożliwia tworzyć zupełnie nowe projekty i lekkie konstrukcje. W rezultacie powstają geometrycznie zoptymalizowane części, które są bardzo ważne dla przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego.

Źródło: www.voxeljet.com

Scroll to Top