BASF jest jedną z największych firm w przemyśle chemicznym i od kilku lat czołowym dostawcą materiałów eksploatacyjnych dla drukarek 3D różnego typu. Na targach Formnext we Frankfurcie nad Menem Zortrax – czołowy producent drukarek 3D typu FDM / FFF w Europie, ogłosił wprowadzenie dwóch filamentów marki Ultrafuse do swojej szerokiej oferty materiałowej. Filamenty są dedykowane do pracy z modelem Zortrax M300 Dual.
Pierwszy materiał – Ultrafuse PP GF30 składa się z polipropylenu wzmocnionego w 30% dodatkiem włókna szklanego. Drugi – Ultrafuse PAHT CF15, to poliamid wzmocniony w 15% włóknem węglowym. PP GF30 od lat jest szeroko stosowany w przemyśle motoryzacyjnym. Jest wyjątkowo trwały i odporny na wysokie temperatury, dzięki czemu może być z powodzeniem używany także w robotyce i lotnictwie.
BASF Ultrafuse PP GF30 i PAHT CF15 są intensywnie wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym do produkcji szerokiej gamy komponentów. Zastosowanie tych materiałów do części konstrukcyjnych i półstrukturalnych zamiast bardziej tradycyjnego aluminium generuje znaczne oszczędności masy i kosztów. Z tego powodu różni producenci OEM z branży motoryzacyjnej decydują się na PP GF30 i PAHT CF15 podczas np. budowy tylnej klapy, wsporników tablicy rozdzielczej, wsporników lusterek, pokryw silnika, zespołów modułów drzwi, aktywnych żaluzji wlotu powietrza i innych.
„Wykorzystanie tworzyw sztucznych zamiast stopów metali we wszystkich tych zastosowaniach zapewnia większą swobodę projektowania inżynierom, którzy mogą osiągnąć optymalne kształty i geometrie. Oszczędność masy jest również kluczowa, zwłaszcza w przypadku niedawnego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, w których stosunkowo ciężkie akumulatory muszą być kompensowane przez wytwarzanie inne komponenty są lżejsze, aby zwiększyć zasięg. Wszystkie te względy przyczyniają się do rosnącej popularności materiałów polimerowych w przemyśle motoryzacyjnym. W odpowiedzi na to rosnące zapotrzebowanie nawiązaliśmy współpracę z firmą BASF, aby udostępnić filamenty Ultrafuse PP GF30 i PAHT CF15 w naszym Zortrax M300 Dual” – mówi Michał Siemaszko, Kierownik Działu Badań i Rozwoju Zortrax S.A.
Dodatek w postaci włókna szklanego sprawia, że modele drukowane w 3D z Ultrafuse PP GF30 są wyjątkowo sztywne. Jest to szczególnie ważne w częściach stosowanych we wnętrzach samochodów. Część, która nie poddaje się i nie odkształca się pod wpływem naprężeń, nie generuje odgłosów skrzypienia. Ponadto materiał zachowuje tę wysoką sztywność w szerokim zakresie temperatur. Temperatura ugięcia pod wpływem ciepła Ultrafuse PP GF30 wynosi 73°C przy 1,8 MPa i ponad 127°C przy 0,45 MPa. Odpowiada to zgrabnie ogólnym wymaganiom producentów samochodów, którzy muszą używać materiałów zachowujących swoje właściwości w zakresie od -30°C do 80°C dla wnętrz i nieco powyżej 120°C dla części pracujących pod maską w pobliżu silnika.
PAHT CF15 oferuje nieco szerszy zakres temperatur pracy. Jego temperatura ugięcia pod wpływem ciepła przy 1,8 MPa wynosi 92°C i dochodzi do 145°C przy 0,45 MPa. Dodatek włókna węglowego gwarantuje sztywność PAHT CF 15 nawet wyższą niż PP GF30. Wreszcie, zarówno Ultrafuse PP GF30, jak i PHAT CF15 są szczególnie odporne na promieniowanie UV, co oznacza, że można je bezpiecznie stosować do elementów narażonych na bezpośrednie działanie promieni słonecznych.
Materiały mogą być wykorzystane do drukowania przyrządów pozycjonujących, narzędzi montażowych oraz różnych uszczelek i osłon stosowanych w zakładach motoryzacyjnych. Wysoka odporność na zużycie filamentów PP GF30 i PAHT CF15 zwiększa żywotność takich przyrządów, a tym samym generuje znaczne oszczędności czasu i kosztów.
Ultrafuse PP GF30 i PAHT CF15 do drukarki 3D Zortrax M300 Dual można zamówić w sklepie internetowym Zortrax lub u lokalnych resellerów. Przed pracą należy wysuszyć filamenty w gorącym powietrzu lub suszarce próżniowej w temperaturze 60°C przez 4 do 16 godzin przed drukowaniem. Zaleca się również korzystanie z predefiniowanych ustawień drukowania, aby uzyskać najlepsze możliwe wyniki. PP GF30 i PAHT CF15 mają silne właściwości ścierne, dlatego do druku 3D należy zastosować dyszę ze stali hartowanej o średnicy 0,6 mm.
Źródło: materiały prasowe Zortrax