Podstawowym założeniem Facebook’a jest dzielenie się – swoimi zainteresowaniami, osiągnięciami czy śmiesznymi zdjęciami swojego kota… Niestety, w ciągu ostatnich kilku lat portal (w założeniu) społecznościowy stał się bannerem reklamowym, w którym posty znajomych były sukcesywnie wypierane na rzecz materiałów sponsorowanych i nachalnej promocji firm.
Facebook podjął już kroki w tym kierunku – nowe algorytmy mają przywrócić serwisowi jego dawny charakter, stawiając na budowanie relacji z znajomymi. Kilka dni temu Facebook poszerzył zakres plików, jakie użytkownicy mogą udostępniać – od teraz portal pozwala na dzielenie się modelami przestrzennymi, co w niedalekiej przyszłości może poskutkować wdrożeniami dla użytkowników portalu rozwiązań z zakresu, coraz popularniejszej rozszerzonej (AR) oraz wirtualnej rzeczywistości (VR).
Portal pozwala na udostępnianie modeli 3D w standardzie glTF 2.0, o rozszerzeniu .glb dobrze znanym projektantom 3D (pliki w tym formacie można wyeksportować również w starszej wersji Paint 3D). Format zapewnia wysoką jakość projektów, dając możliwość precyzyjnego określania tekstur czy oświetlenia – niestety, przy narzuconym maksymalnym rozmiarze pliku (3 MB) trudno o udostępnienie bardziej szczegółowych modeli. Samo przesłanie pliku jest intuicyjne i proste jak wrzucenie zdjęcia – wystarczy przeciągnąć model i umieścić go w oknie udostępniania treści.
Użytkownicy mogą wchodzić w interakcję z udostępnionymi poprzez Facebook’owe konto modelami bez potrzeby instalowania dodatkowych rozszerzeń. Pozwala to na dowolne obracanie detalu przy pomocy kursora myszy, tak aby pozwolić na zobaczenie zaprojektowany detal pod dowolnym kątem. Według zapewnień autorów już niebawem możliwe będzie udostępnianie również autorskich animacji.
Wraz z nową aktualizacją, kilka firm (m.in. Sony dla smartfona Xperia, Oculus czy oprogramowanie do modelowania 3D Modo ) uzyskało możliwość wprowadzenia przycisku natychmiastowe udostępniania na Facebooku z poziomu ich aplikacji. Kolejna na liście jest biblioteka modeli VR, Google Poly jednak już niebawem lista firm i aplikacji ma wzbogacić się o kolejne pozycje.
Jak twierdzą twórcy, kolejnym etapem rozwoju portalu będzie włączanie rozwiązań z zakresu VR i AR tak, aby stworzyć pełen ekosystem, który będzie bardziej przystępny dla użytkowników. Ogromny potencjał drzemiący w projektowaniu 3D, a co za tym idzie w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości a także druku 3D, nie mógł zostać niezauważony przez giganta branży internetowej. Czy nowa funkcjonalność Facebooka będzie cieszyć się taką samą popularnością jak inne opcje, które mają zatrzymać odpływ użytkowników z serwisu, jak wprowadzona niedawno możliwość udostępniania zdjęć panoramicznych?
Źródło: developers.facebook.com, 3ders.com