Naukowcy z Katedry i Kliniki Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (GUMed) udowadniają, że druk 3D to nie tylko przyszłość medycyny zindywidualizowanej, ale również nowoczesnej edukacji medycznej. Od ponad 3 lat prowadzą intensywne prace nad projektem wykorzystania wydruku 3D w kardiologii dziecięcej. Teraz, zdobyte doświadczenie postanowili wykorzystać w edukacji pacjentów i studentów medycyny, inicjując unikatowy w skali kraju fakultet Wydruki 3D w medycynie – zastosowanie i metody wytwarzania adresowany do studentów Wydziału Lekarskiego i English Division z IV, V i VI roku.
Dr hab. n. med. Robert Sabiniewicz, prof. GUMed, podkreśla, że według obecnego stanu wiedzy specjalistów z Uniwersytetu, żadna inna uczelnia medyczna w Polsce nie oferuje w swoim programie zajęć (obowiązkowych ani fakultatywnych) o aplikacji technologii druku 3D w medycynie.
Dr hab. n. med. Joanna Kwiatkowska, kierownik Kliniki i Katedry Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca GUMed, dodaje, że jedynie nieliczne, najbardziej postępowe uczelnie na świecie, popularyzują tę innowację. Wynika to z faktu, że proces tworzenia modeli, poprzez swoją złożoność, nadal jest trudny technicznie, a zlecanie go nielicznym (posiadającym odpowiedni sprzęt, oprogramowanie i kompetencje) zewnętrznym usługodawcom jest kosztowne.
Fakultet zrealizowano w Klinice i Katedrze Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca GUMed . Jego program został napisany specjalnie z myślą o przyszłych lekarzach, tak by dać im zarówno możliwie szerokie spojrzenie na możliwości, jakie daje ta technologia, jak
i umiejętności praktyczne pozwalające w przyszłości samodzielnie wykonywać modele, podkreślił dr Jarosław Meyer-Szary.
W ramach zajęć seminaryjnych studenci poznali przykłady szerokiego zastosowania technologii druku 3D w różnych specjalnościach medycyny. Natomiast podczas ćwiczeń prowadzonych w formie zajęć warsztatowych na komputerach oraz z wydrukami, przyszli lekarze poznali poszczególne etapy tworzenia modeli. Samodzielnie, pod nadzorem prowadzącego, dokonali wstępnej analizy otrzymanego obrazowania, wykonali segmentację obrazu, inspekcję otrzymanego modelu i jego przygotowanie do wydruku. Na ostatnich zajęciach studenci oczyścili wcześniej przygotowane przez siebie i wydrukowane modele. Nie zabrakło omówienia najczęstszych problemów i przeszkód podczas tworzenia modelu na przykładach.
Partnerem fakultetu jest Zortrax, olsztyński producent drukarek 3D, na którego sprzęcie pracuje Uniwersytet. Jacek Krywko, specjalista z firmy Zortrax, podczas gościnnego wykładu przedstawił praktyczne aspekty używania drukarek oraz wskazał najistotniejsze różnice pomiędzy dostępnymi technologiami. Podkreślił, również, ze cieszy się, że Zortrax może wspólnie z GUMed edukować kolejne pokolenia lekarzy i zapoznawać ich z najnowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie wykorzystania druku 3D w medycynie.
Dotychczas dzięki tej innowacyjnej technice w Klinice Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca GUMed powstało kilkadziesiąt indywidualnych modeli serc pacjentów. Dr Jacek Meyer Szary zaznacza, że druk 3D pozwala studentom zrozumieć złożone wady i problemy, z jakimi pacjenci do nas przychodzą. Mogą sobie lepiej wyobrazić, jak wygląda operacja oraz jakie mogą być po niej powikłania.
Ogromne zainteresowanie technologią przyrostową wyrażane jest przez studentów w rozmowach i ankietach zbieranych po zajęciach, co wskazuje na potrzebę poszerzania oferty edukacyjnej o praktyczną naukę wytwarzania modeli 3D z myślą o ich zastosowaniu w medycynie. Fakultet proponowany przez Gdański Uniwersytet Medyczny jest jedną z możliwości, jakie uczelnia proponuje studentom, aby przybliżyć im nowoczesne technologie.