Równo miesiąc temu olsztyński Zortrax wypuścił najnowszą wersję swojego oprogramowania Z-Suite, wyposażoną w bibliotekę modeli 3D zintegrowaną ze swoim środowiskiem pracy. Równocześnie ogłosił konkurs dla projektantów, w którym główną nagrodą do wygrania była drukarka 3D Zortrax M200. Konkurs zakończył się w miniony poniedziałek (19.10), a jego zwycięzcą został… Konrad Kowalski z rzeszowskiego Jelweka, twórca słynnego Jelwek Watch! Nagrodzonym projektem jest Z-FRIDGE – lodówka do napojów w puszkach, zasilana przez USB.
Dziś skontaktowałem się z Mateuszem Brodowskim z Jelweka z gratulacjami i prośbą o kilka słów komentarza na temat zwycięskiej realizacji. Jak wiele świetnych projektów, tak i ten powstał bardzo spontanicznie. Konrad oparł swój projekt o istniejący gadżet, który można zakupić na Allegro za niespełna 40 PLN. Pobrał z niego całą elektronikę, którą opakował w dużo lepszy i ciekawszy pod względem designu projekt.
Model został stworzony w programie Autodesk Inventor. Następnie został rozłożony na części i wydrukowany na Zortraxach M200 będących w posiadaniu Jelweka. Wysokość drukowanej warstwy wynosiła 0,09 mm, co przełożyło się aż na 75 godzin drukowania 3D. Jak mówi Mateusz, zespół zdążył zrealizować projekt tuż przed upływem terminu nadsyłania zgłoszeń.
Do wydrukowania projektu Jelwek zużył ok. 0,5 kg materiału Z-ABS, tym samym koszt wykonania Z-FRIDGE wyniósł dużo więcej niż oryginalny gadżet, na bazie którego został oparty (co nie jest niczym nadzwyczajnym, jak udowadniałem to w zeszłym tygodniu opisując nasz projekt przepychacza do WC).
Na konkurs zgłoszono ponad 100 projektów, jednakże tylko kilka z nich mogło stanowić dla projektu Jelweka jakąkolwiek konkurencję. Tym bardziej cieszy fakt, iż główną nagrodę zdobyła firma z Polski, zatem koniec końców, wszystko zostaje „w rodzinie” 🙂
Konradowi Kowalskiemu i całemu zespołowi Jelwek serdecznie gratulujemy i życzymy samych sukcesów w przyszłości! Jak widać niedawna decyzja firmy o porzuceniu produkcji drukarek 3D i skupieniu się na działalności projektowej i usługowej była jak najbardziej trafna, czego potwierdzeniem może być m.in. właśnie zwycięstwo w konkursie Zortraxa.