Lockheed Martin wykorzystuje druk 3D w produkcji kokpitów symulatorów F-35

Zespół inżynierów z „F-35 Training & Logistics” firmy Lockheed Martin opracował kokpit symulatora myśliwców – F-35 Full Mission Simulator (FMS). Projekt był realizowany przez kilka lat, ale w końcu zespół mógł świętować wysyłkę dwóch pierwszych, wydrukowanych w technologii druku 3D kokpitów do MCAS (Marine Corps Air Station) Cherry Point – lotnisko Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zlokalizowane w Havelock w Północnej Karolinie. Kokpity są wytwarzane w skomplikowanym procesie, który jest realizowany w zakładach Rotary i Mission Systems w Orlando na Florydzie w USA.

Kokpit wydrukowany w 3D jest kluczowym założeniem transformacji cyfrowej Lockheed Martin. Kiedy zespół rozpoczynał projekt, musiał przyjrzeć się jego niezwykle złożonej geometrii i gruntownie ją przeprojektować, koncentrując się na posiadanych możliwościach produkcyjnych jak również ich ograniczeniach. Celem nadrzędnym było zmaksymalizowanie korzyści w całym cyklu życia produktu w kontekście jakość, kosztów i harmonogramu produkcji. Technologia druku 3D jest obecnie wykorzystywana na innych platformach i stanie się punktem odniesienia dla urządzeń treningowych.

Ponadto zespół wykorzystał technologię skanowania 3D do stworzenia tzw. cyfrowych bliźniaków – cyfrowej wizualizacji hali produkcyjnej w celu zrozumienia, gdzie można zainstalować wydrukowane w 3D kokpity. Biorąc pod uwagę skrócenie czasu potrzebnego do wyprodukowania fizycznego kokpitu, potrzebne jest zaawansowane planowanie, aby zarządzać przepływem zamówień i dostawami do klientów w najkrótszym możliwym czasie.

Wykorzystanie technologii przyrostowych pozwoliło skrócić całkowity czas realizacji zamówienia o 75%. Zmniejszyło również całkowitą liczbę części wykonanych z metalu o 70%. To wszystko znacznie upraszcza produkcję symulatorów FMS i pozwala zespołowi na zwiększenie szybkości, z jaką symulatory mogą być dostarczane klientom. Pierwsze dostawy symulatorów się w październiku 2022 r. a kolejna umowa obejmuje 26 kolejnych, z czego aż 14 to kokpity wydrukowane w technologii druku 3D.

Źródło: www.lockheedmartin.com

Scroll to Top