Meta (właściciel Facebooka i Instagram) przejął belgijsko-holenderską firmę optyczną Luxexcel, zajmującą się drukiem 3D soczewek. Założona w 2009 roku firma, korzystając z zastrzeżonej technologii druku 3D z żywic światłoutwardzalnych, wytwarza przezroczyste soczewki do okularów, ekranów LCD i falowodów, soczewki ze zintegrowanymi obszarami projekcyjnymi dla rzeczywistości rozszerzonej (AR), soczewki ze zintegrowaną elektroniką umieszczaną w nich w procesie druku 3D, soczewki korekcyjne, soczewki ze zintegrowaną folią LCD oraz soczewki dwuogniskowe.
Według wcześniejszych doniesień, Luxexcel miał być potencjalnym dostawcą Meta w ramach projektu Aria – platformy testowej do rejestrowania najbliższego otoczenia użytkowników i tworzenia zasobów 3D Meta. Luxexcel generowało mniej niż 3 miliony dolarów przychodów – stosunkowo niewiele jak na firmę o tak długiej historii w branży, ale w jego technologii musiało być coś, co zainteresowało Meta na tyle, że koncern postanowił dokonać akwizycji. Dzięki masowemu dostosowywaniu soczewek ze zintegrowanymi ekranami, wyświetlaczami LCD i inną elektroniką, Luxexcel może zaoferować wiele ciekawych rozwiązań technologicznych Meta – np. mieć skalowalny proces masowego dostosowywania soczewek do swoich platform AR.
Kwota przejęcia nie została podana do wiadomości, jednakże biorąc pod uwagę roczne wydatki Meta na rozwój Metaverse (ok. 10 miliardów dolarów) kwota wydana na Luxexcel raczej nie zostanie zauważona… Najwięcej skorzystają na transakcji dotychczasowych inwestorów firmy – KLA-Tencor, SET, PMV, Innovation Industries i Munich Venture Partners, którzy zainwestowali w nią do tej pory ponad 22 miliony dolarów.
Źródło: www.vrt.be