Nowy bolid F1 Alfa Romeo Racing Orlen posiada aż 143 elementy wydrukowane na drukarkach 3D

Już za niespełna miesiąc, 15 marca 2020 r. wystartuje kolejny sezon Formuły 1. Ważną dla polskich kibiców informacją jest, że PKN Orlen został tytularnym sponsorem zespołu Alfa Romeo Racing, a nasz jedyny kierowca – Robert Kubica, będzie jego rezerwowym kierowcą (kierowcami wyścigowymi są Włoch Antonio Giovinazzi i doświadczony Fin Kimi Raikkonen). Pod koniec tygodnia w Barcelonie został po raz pierwszy zaprezentowany nowy bolid Alfa Romeo Racing Orlen – C39, a każdy z kierowców teamu przeprowadził nim jazdy testowe. Oprócz polskich akcentów, informacja ta ma dodatkowy wydźwięk w kontekście druku 3D – w nowym bolidzie znajduje się aż 143 części wydrukowanych na drukarkach 3D!

Elementy zostały wydrukowane z metalu na trzech drukarkach 3D MetalFAB1 z Additive Industries, które jest oficjalnym partnerem technologicznym Alfa Romeo Racing Orlen. Użyto trzech stopów metali – 58 detali z tytanu, a 85 z aluminium (66 szt. z AlSi10Mg i 19 szt. z innego, wysoko wydajnego aluminium). Produkcja addytywna tych części zmniejszyła masę samochodu o ok. 2%, co choć wydaje się niewielką liczbą, jest bardzo istotne z punktu widzenia osiągów bolidu Formuły 1. Wydrukowanymi elementami były m.in. fragmenty podwozia, orurowanie obwodów chłodzenia, owiewki, obudowy elektroniki oraz wybrane fragmenty nadwozia.

Firmą odpowiedzialną za produkcję części jest Sauber Engineering, które w obszarze technologii przyrostowych od dwóch lat współpracuje z Additive Industries, wykorzystując w pracy trzy systemy do druku 3D z metali – MetalFAB1. Nie są to oczywiście jedyne maszyny przyrostowe firmy – Sauber posiada także wielkoformatową drukarkę 3D do żywicy ProX 800 SLA z 3D Systems oraz szereg innych maszyn amerykańskiego producenta pracujących w technologii SLS i SLA.

Źródło: www.3dprintingmedia.network

Scroll to Top