Coroczne targi SEMA w Las Vegas to prawdziwe święto customizacji i innowacji motoryzacyjnych. SEMA kojarzy się głównie z potężnymi silnikami spalinowymi. W tym roku Toyota pokazała, że przyszłość – nawet ta na torze wyścigowym – należy do silników elektrycznych i technologii addytywnej. Premiera konceptu Toyota bZ Time Attack Concept jest dowodem na to, jak technologia druku 3D w motosporcie staje się kluczowym narzędziem inżynieryjnym.
Chociaż sercem projektu jest moc elektryczna, to kluczem do szybkiej i precyzyjnej realizacji była innowacyjna technologia. Mowa tu o druku 3D w motoryzacji. Technologia addytywna zadecydowała o końcowym kształcie, aerodynamice i szybkości prototypowania. To jest bardzo ważne w tak dynamicznej branży.

Koncepcyjny pojazd bZ Time Attack Concept Toyota z napędem elektrycznym o wysokiej efektywności (EV). Źródło: https://pressroom.toyota.com/toyota-debuts-all-electric-bz-time-attack-awd-concept-at-2025-sema-show/
Innowacyjne wyzwania EV: aerodynamika i masa
Budowa ekstremalnego pojazdu elektrycznego stawia przed inżynierami unikalne wyzwania. Główny konstruktor, Marty Schwerter, wskazał na dwa krytyczne aspekty: wydajność baterii oraz integrację aerodynamiczną. Zaprojektowanie agresywnego pakietu widebody i aero dla podwozia EV wymagało całkowitego przemodelowania myślenia o przepływie powietrza i chłodzeniu. Umieszczenie szerokiego nadwozia oraz pełnego zestawu aerodynamicznego na podwoziu EV wymusiło poszukiwanie nowych rozwiązań. Nie występują one w konwencjonalnych projektach. Właśnie dlatego zespół sięgnął po hybrydowe podejście do produkcji.
Rozwiązanie to polegało na ścisłej współpracy Toyota R&D, TRD i zaawansowanych dostawców. Połączono tradycyjne inżynieryjne metody z najnowszymi technologiami. Wykorzystano laserowe skanowanie i zaawansowane projektowanie CAD. Następnie wydrukowano w 3D w pełnej skali.
Toyota Add Lab: fabryka innowacji i szybkości
Kluczowym elementem w tym procesie była jednostka Toyoty – Add Lab w Georgetown, Kentucky. Ich zdolności w zakresie szybkiego prototypowania umożliwiły zespołowi badawczo-rozwojowemu (R&D) dotrzymanie napiętych terminów. Ta metoda drastycznie skróciła czas prototypowania. Umożliwiło to szybkie iteracje unikalnego, jednorazowego pakietu aerodynamicznego i poszerzeń nadwozia. To właśnie druk 3D w motoryzacji zapewnił elastyczność i szybkość. Dodatkowo, drukowane elementy stanowią integralną część pełnego pakietu aero. W jego skład wchodzi tylne skrzydło, dyfuzor, progi boczne i przedni splitter.
Przecięcie tradycji z nowoczesnością
Każdy element konstrukcji bZ Time Attack Concept odzwierciedla gotowość Toyoty do eksperymentowania z nietradycyjnymi metodami produkcji. Nadwozie, pokryte niestandardowym trójkolorowym schematem, to symbol innowacji. Pokazuje, co dzieje się, gdy produkcja addytywna spotyka się z tradycyjnym kunsztem budowy samochodów wyścigowych. Od modelowania CAD w Dark Matter Laser Works, aż po komponenty drukowane w 3D w Toyota’s Add Lab. Ten koncept to jeżdżący poligon doświadczalny. Bada on możliwości rozwoju kolejnej generacji wyścigów samochodów elektrycznych. Pokazuje, jak technologia druku 3D w motoryzacji jest fundamentalna dla przyszłości wysokowydajnych pojazdów.





