Kilka dni temu na naszym portalu pojawił się artykuł o elektrycznym motocyklu, którego użyteczność została jednak poddana w wątpliwość przez kilku użytkowników. Tym razem pod lupę wziąłem trójkołowy rower VIA Tricycle autorstwa Artura Śniechoty, którego projekt powstał na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w ramach jego pracy dyplomowych. Otrzymał on na starcie bardzo konkretne wsparcie, bo ze strony czołowej firmy z branży druku 3D na świecie – Materialise oraz firmy Bio-Bike.
„Do czego może posłużyć taki trycykl?” – z dużym prawdopodobieństwem taka była reakcja wielu czytelników. I nic dziwnego, ponieważ trzy koła kojarzą się raczej z małym brzdącem, za którym trudno nadążyć. VIA Tricycle powstał z myślą o seniorach, którym jazda na dwukołowcu sprawia problem. Przed rozpoczęciem kreowania pomysłu zostały przeprowadzone badania, aby dostosować pojazd do starszej grupy wiekowej.
Pierwszym istotnym kłopotem dla starszej osoby jest już samo wsiadanie na rower. Na tradycyjnym rowerze moment ten musi być jednoznaczny z rozpoczęciem jazdy, tymczasem tutaj osoba może spokojnie usiąść, włączyć światła i ruszyć w świat. Procedura powtarza się przy schodzeniu ze sprzętu. Trzy punkty podporu gwarantują poczucie bezpieczeństwa oraz stabilność zapewniając wysoki komfort jazdy.
Dostosowany stricte do jazdy rekreacyjnej trycykl wyposażony jest również w system przechyłu bocznego. Na pierwszy rzut oka – rozwiązanie niepewne, bo przecież przy dużym kącie ulica aż prosi się, żeby się na nią przewrócić. Nic bardziej mylnego – konstrukcja może być wzbogacona o mechanizm pionizujący, polegający na tym, że przy sporym przechyleniu ułatwia on użytkownikowi powrót do pierwotnej, pionowej pozycji. Pojazd został wyposażony również w hamulec przechyłu, który ma wyeliminować upadek w sytuacji potrzeby nagłego zmiany kierunku jazdy, np. przy ominięciu przeszkody.
Co do tego wszystkiego ma druk 3D? Całkiem sporo. Większa część roweru zbudowana jest z rurek karbonowych. Projektanci do ich połączenia zdecydowali się na technologię SLS, która umożliwiła kształtowanie wzorów o zmiennej geometrii w szybkim tempie. Scalając poszczególne detale, twórcy nie mogli zapomnieć o właściwościach mechanicznych – aby utrzymać odpowiednie obciążenia zastosowane zostały materiały kompozytowe PAGF oraz Windform®XT2.0, które charakteryzują się bardzo niską wagą. Przy wyborze roweru starsze osoby często przed szereg stawiają właśnie masę, co wypchnie tą propozycję przed szereg.
„Rower szyty na miarę” – to jedna z idei tworzenia VIA Tricycle. Drukowane elementy można w dość prosty sposób dostosować wymiarowo i kierunkowo do indywidualnych potrzeb. Daje to możliwość wprowadzenia użebrowania tam, gdzie obciążenia są największe. Konstruktorzy zapewniają, że wydruki powstały zgodnie z wytycznymi przy projektowaniu w technologii SLS. Duży nacisk został także położony na jednolitość części, tak by uniknąć łączenia detali przy pomocy np. kleju, co zwiększa spójność konstrukcji.
Świat drukowanych elementów stale poszerza się. Nie inaczej jest w przypadku dwu- lub trójkołowców. Dobrym przykładem jest rama kolarska firmy BMC, która niedawno pojawiła się na rynku. VIA Tricycle to propozycja, z której na pewno niejeden wiekowy człowiek chciałby skorzystać. Stworzony z myślą o zwiększeniu stabilizacji i komfortu jazdy trycykl ma potencjał. Żeby jednak po wyścigu seniorów ktoś mógł założyć żółtą koszulkę lidera, rower musi spotkać się z aprobatą i trafić na rynek.