Fabryka Volkswagen we Wrześni jest jednym z najnowocześniejszych kompleksów fabrycznych w Polsce, stworzonym w myśl zasad Przemysłu 4.0.. W fabryce, już od kilku lat z sukcesem wykorzystuje technologię skanowania i druku 3D, tworząc części i narzędzia używane przy produkcji modelu Crafter. To właśnie na drukarce Factory 2.0 od poznańskiej firmy Omni3D drukowane są między innymi elementy robotów współpracujących z człowiekiem.
Technologia druku 3D wspiera procesy projektowania i produkcji w branży motoryzacyjnej. Dostępne materiały pozwalają na druk nie tylko lekkich, ale jednocześnie niezwykle wytrzymałych elementów.
Przykładem zastosowania i możliwości jakie daje drukarka 3D Factory 2.0 w fabryce Volkswagen we Wrześni jest usprawnienie procesu produkcyjnego na etapie montażu szyb do karoserii.
Ramiona robotyczne, ze zintegrowanym systemem wizyjnym, wyposażone są w zbiornik wypełniony primerem i zakończone wydrukowaną dyszą dozującą. Poruszając się wzdłuż samochodu na wspólnych osiach nakładają aktywator, który zapewnia prezycyjne połączenie klejonej szyby. Wspomniane końcówki aplikatora zostały specjalnie zaprojektowane, by można je było dopasować do robota i wydrukowane na Factory 2.0 z wykorzystaniem materiału THERMEC™ ZED. Nie bez powodu ten właśnie filament został wskazany przez specjalistów Omni3D. THERMEC™ ZED cechuje się wysoką odpornością temperaturową i chemiczną, która w tym wypadku była niezbędna z uwagi na substancje żrące użyte w primerze.
Mateusz Kaźmierczak z Volkswagen mówi, że możliwość wydruku narzędzi i części do robotów na Factory 2.0 pozwala na ciągłe ulepszanie oraz usprawnianie procesu produkcyjnego. Znacznie szybsze prototypowanie oraz drukowanie przestrzenne nawet dużych elementów umożliwia wprowadzanie kolejnych rozwiązań technologicznych, a co za tym idzie wzrost efektywności produkcyjnej.
Materiał THERMEC™ ZED jest nowym filamentem w ofercie Omni3D, wykorzystywanym do drukowania narzędzi oraz urządzeń wystawianych na wysokie temperatury oraz kontakt ze środkami chemicznymi. Dzięki bardzo dużej wytrzymałości mechanicznej oraz termicznej staje się idealnym materiałem do zastosowania nie tylko w przemyśle samochodowym, ale także chemicznym, naftowym i gazowym. Co więcej, to materiał trudnopalny oraz samogasnący o powierzchni bardzo dobrze pokrywającej się farbą.