Henkel ciągle umacnia swoją pozycję w branży druku 3D. Realizuje to poprzez współpracę z doświadczonymi na tym polu partnerami, ostatnio m.in. z Carbon 3D i HP. Dział technologii adhezyjnych Henkla, bazując na swojej dotychczasowej ofercie, planuje poszerzyć działalność o materiały do amatorskiego i przemysłowego druku 3D, ale wspiera także rozwój nowych urządzeń.
Nie po raz pierwszy Henkel zaznacza swój zwiększający się udział w rynku druku 3D. Ponad rok temu przedstawiciele koncernu ogłosili, że firma wykorzysta doświadczenie w produkcji klejów i materiałów samoprzylepnych do opracowania materiałów eksploatacyjnych do druku 3D. Należy zaznaczyć, że oferta Henkel Adhesives jest bardzo bogata i obejmuje różne kleje, uszczelniacze czy powłoki bazujące na poliakrylanach, silikonach, żywicach epoksydowych czy poliuretanach.
W październiku ubiegłego roku koncern przedstawił swoje plany związane z nowym laboratorium druku 3D w Irlandii. Natomiast na początku marca we współpracę z Henklem weszła firma Bossard, specjalizująca się w produkcji śrubek, nakrętek, kołków, wkrętów i wszelkich innych elementów służących do łączenia. Wspólnie mają pracować nad drukarkami i materiałami do druku w technologii SLA.
Niedawno Henkel rozpoczął kooperację z firmą Carbon. Ta ma swoją siedzibę w Dolinie Krzemowej i zajmuje się technologią druku 3D w szerokim ujęciu: od przygotowania modelu po obróbkę końcową. Jej portfolio obejmuje drukarki M2 i M1, myjkę do wydruków i różne materiały. We wrześniu ubiegłego roku Carbon zapowiedział wprowadzenie do oferty żywic w opakowaniach hurtowych, co możliwe stało się dzięki opracowaniu z Henklem urządzenia do mieszania i odmierzania materiału do druku (meter mix and dispense, MMD). Henkel planuje także oferować przystosowane do drukarek firmy Carbon żywice marki Loctite.
Niemiecki koncern współpracuje także z HP. W laboratorium HP, badającym nowe materiały i zastosowania druku 3D, od roku tworzywa opracowane przez Henkla dopasowywane są do platformy HP Multi Jet Fusion. Henkel zapewnia także ogólnoświatową sieć dystrybucyjną dla produktów HP.
Henkel, który jeszcze niedawno nie odgrywał dużego znaczenia na rynku druku 3D, może dołączyć do grona liderów. Wygląda na to, że koncern objął strategię stosowaną przez Rzymian w trakcie podboju Italii – może stać się poważnym konkurentem dla dużych graczy z branży druku 3D dzięki wspieraniu tych mniejszych (i docelowo ich wchłonięciu).
źródła: www.henkel.com, www.carbon3d.com