Prodways – francuski producent przemysłowych drukarek 3D drukujących z żywic światłoutwardzalnych w autorskiej technologii MOVINGLight® oraz sproszkowanych tworzyw sztucznych w technologii SLS, ogłosił przejęcie Solidscape – należącego do Stratasysa producenta drukarek 3D drukujących detale z wosku. Strony nie ogłosiły wysokości transakcji poza informacją, iż została ona rozliczona w całości gotówką.
Solidscape to jedna z najstarszych i najdłużej działających firm w branży druku 3D na świecie. Założona w 1994 roku, specjalizuje się w unikalnej i specjalistycznej technologii drukowania precyzyjnych detali z wosku. Służą one do tworzenia form do odlewów wykorzystywanych w jubilerstwie, stomatologii oraz szeregu innych aplikacji o charakterze przemysłowym, gdzie wymagana jest wysoka dokładność modeli. Do tej pory firma sprzedała ponad 5000 urządzeń na całym świecie. W 2011 roku Solidscape został zakupiony przez Stratasysa za 38 mln $. Teraz przechodzi w ręce francuskiego producenta, który sam rozwija technologię druku 3D na potrzeby odlewnictwa.
Grupa Prodways powstała pięć lat temu i od tego czasu notuje bardzo dynamiczny wzrost. Aktualnie zatrudnia 400 pracowników, którzy pracują nad rozwojem maszyn drukujących w kilku technologiach, autorskie oprogramowanie oraz materiały eksploatacyjne. Prodways zajmuje się także świadczeniem usług druku 3D w oparciu o swoje drukarki 3D.
W oświadczeniu informującym o transakcji francuski producent napisał, że oczekuje że w przyszłym roku Solidscape wygeneruje przychód na poziomie ponad 10 mln $, z czego połowa ma pochodzić ze sprzedaży materiałów i akcesoriów do dotychczas sprzedanych drukarek 3D. Maszyny Solidscape mają również być komplementarne do oferty fotopolimerowych drukarek 3D opartych o metodę MOVINGLight i trafiać do tego samego typu klientów. Prodways zapowiedział także, że marka Solidscape zostanie zachowana, podobnie jak zarząd spółki, 66-osobowy personel oraz siedziba zlokalizowana w Merrimack, w New Hampshire, w USA.
Dla Prodways ten ruch pozwala nie tylko na poszerzenie oferty handlowej o ciekawy, uznany i mocno specjalistyczny produkt, lecz przede wszystkim otwiera drzwi na nowy kanał dystrybucji jego własnych produktów na rynek amerykański. Jeśli chodzi o Stratasysa to na chwilę pisania tego artykułu nie wydał on wciąż swojego oficjalnego oświadczenia w tej sprawie. Biorąc jednak jego opisywane niedawno problemy i rezygnację ze stanowiska CEO – Ilana Levina, wydaje się, że sprzedaż Solidscape wiąże się w dłuższej perspektywie z koncentracją działań firmy na dwóch dominujących segmentach – maszynach opartych o druk 3D z termoplastów (FDM) i fotopolimerów (PolyJet) oraz rozwoju nowych technologii.
Źródło: www.prodways-group.com